Foto: Stockfoto 123RF

Wat kunnen media doen tegen blind sharing: het ongezien delen van artikelen?

Een artikel delen zonder dat je het echt gelezen hebt, maar gewoon omdat je denkt dat de inhoud je wel aanstaat: veel mensen doen het. Zo groeit de kans dat onjuiste informatie of nepnieuws viral gaat. De remedie? Content anders verpakken, hoorde Elger van der Wel op SXSW in Austin.

59 procent van alle links die op Twitter worden gedeeld, zijn niet aangeklikt en dus waarschijnlijk niet gelezen. Dat blijkt uit onderzoek dat Columbia University deed in 2016 op basis van links naar een aantal grote Engelstalige media. Een probleem dat overigens niet uniek is voor Twitter, maar net zo goed op Facebook speelt.

Halflege artikelen
Tony Haile, de CEO van analytics-dienst Chartbeat, zei het al eerder. 'Wij hebben geen verband gevonden tussen delen op social media en daadwerkelijk lezen,' tweette hij in 2014. Er zijn de afgelopen jaren verschillende media geweest die halflege artikelen publiceerden om aan te tonen dat mensen desondanks het stuk gewoon delen of erop reageren.

Dit fenomeen wordt in het Engels blind sharing genoemd, omdat mensen de link in kwestie blind delen. Zeker in het licht van de verspreiding van nepnieuws is blind delen een serieus probleem. Onjuiste informatie kan zich gemakkelijk verspreiden als mensen niet eens de moeite nemen om de inhoud tot zich te nemen. Ook in het geval van 'echt nieuws' zorgt het ervoor dat mensen minder goed geïnformeerd zijn of online discussies voeren zonder de feiten te kennen.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/blind-sharing-ongezien-delen/

Meer berichten