Sociale media in Nederland: meer Instagram, minder Snapchat en Facebook blijft

Facebook en Twitter groeien niet meer, maar van een massale uittocht is geen sprake. Facebook-submerken Whatsapp, Messenger en Instagram worden populairder. Bij Snapchat lijkt de groei voorbij.

In de ranglijst van de 50 best bezochte websites in Nederland staan negen sites waarbij 'social' voorop staat: chatten en persoonlijke informatie, nieuws, foto's en video's delen. Wat is populair? Welke sociale media verliezen en welke krijgen er gebruikers bij?

YouTube passeert Facebook
Facebook is na Google en YouTube de best bezochte site van Nederland. Facebook mag dan bloot staan aan felle kritiek vanwege privacy-issues en het lekken van gegevens, van een echte leegloop van gebruikers lijkt nog geen sprake. Al ziet Facebook wel langzaam gebruikers verdwijnen – de groei is er in elk geval uit. In juli 2017 werd het bezoek aan de 'globals' voor het eerst gemeten. Facebook verloor sindsdien een half miljoen gebruikers maar zit nog steeds boven de 11 miljoen. In mei 2018 passeerde YouTube Facebook en daarna heeft de video-site de tweede positie niet meer uit handen gegeven.

De drie andere Facebook-merken in de ranglijst, Whatsapp (5e in oktober 2018), Instagram (8e) en Messenger (11e), groeien alle drie. Het aantal gebruikers van Whatsapp neemt toe met bijna een procent per maand, en sinds juli 2017 kwamen er maandelijks een miljoen gebruikers bij. Ook hier lijken de berichten over 'het einde van Whatsapp', ondanks de beschikbaarheid van 'veilige' alternatieven als Telegram en Signal, zwaar overdreven.

Instagram kreeg er bijna een miljoen gebruikers bij. Messenger, de chatdienst van Facebook zelf, vertoonde ook groei over de afgelopen 16 maanden: ruim een half miljoen in de plus.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/sociale-media-instagram-snapchat/

Meer berichten