Veertig procent mediaconsumptie via digitale kanalen

Bijna veertig procent van de tijd die Nederlanders aan media besteden vindt plaats via digitale kanalen. Vooral de kijktijd is stevig aan verandering onderhevig, maar over de volle breedte digitaliseert alle genoten mediatijd wel.

Gemiddeld besteedt een mediaconsument in Nederland 8 acht en 23 minuten per dag aan lezen, luisteren, kijken, gamen, appen, bloggen, shoppen en alle andere vormen van mediagebruik.

Maar 34 procent daarvan is honderd procent geconcentreerde mediatijd. In de andere gebruiksscenario's is men iets anders aan het doen. Dat kan tuinieren zijn of werken maar ook YouTube kijken tijdens een NPO-uitzending of facebooken tijdens radio luisteren. Dit mediamultitasken gebeurt in 24 procent van de mediatijd.

Dit blijkt uit het driejaarlijkse onderzoek Media:tijd, dat gisterenmiddag werd gepubliceerd (PDF).

Het onderzoek laat zien dat het medialandschap sterk in verandering is, maar dat de tijd die de Nederlandse bevolking aan media besteedt vrijwel gelijk blijft. Mannen besteden dagelijks wel een half uur meer aan mediaconsumptie, vrouwen juist een half uur minder.

Lees verder op Emerce: www.emerce.nl/nieuws/veertig-procent-mediaconsumptie-via-digitale-kanalen

Meer berichten