Google verdient bijna net zoveel aan nieuwsmedia als media zelf

Google verdiende afgelopen jaar maar liefst 4,7 miljard dollar aan nieuwsmedia, terwijl online nieuwsmedia in 2018 bij elkaar 'slechts' 5,1 miljard dollar wisten om te zetten.

Volgens de News Media Alliance (de vakbond), waar de onderzoeksresultaten vandaan komen, is tussen de 16% en 40% van alle zoekopdrachten op Google een nieuwsbericht.

Kritiek
Niet iedereen is het eens met deze cijfers. Google bekritiseerd het onderzoek en zegt dat niet in acht wordt genomen hoeveel waarde Google heeft voor nieuwsmedia. Ook de berekeningen zouden niet kloppen. Een woordvoerder van het bedrijf zegt: "Iedere maand zorgen Google News en Google Search voor 10 miljard clicks naar websites van uitgevers, wat voor abonnementen en reclame-inkomsten voor de media zorgt. We werken hard om een ondersteunende technologie en advertentiepartner te zijn.

Bill Grueskin, professor aan de prestigieuze journalistiek faculteit van de Columbia University, noemt de cijfers ook 'vaag'. "De cijfers zijn gebaseerd op een opmerking uit 2008 op een conferentie over de waarde van Google News." ... "Een vakbond die nieuwsmedia representeert zou zijn onderzoek moeten uitvoeren met eenzelfde standaard als de verslaggevers en redacteuren die ze vertegenwoordigen."

Google profiteert
Maar feit blijft wel dat grote tech-bedrijven als Google en Facebook een grote invloed hebben op de distributie van het nieuws.

Lees verder op DutchCowboys: www.dutchcowboys.nl/media/google-verdient-bijna-net-zoveel-aan-nieuwsmedia-als-media-zelf

Meer berichten