Afbeelding

Jongvolwassenen betalen niet voor nieuws, maar vinden het wél belangrijk

Algemeen

Sinds begin dit jaar doet docent en onderzoeker Mijke Slot van de Erasmus Universiteit onderzoek naar de relatie tussen journalisten en hun publiek. Veel media vinden het lastig om een jongere doelgroep te bereiken en aan zich te binden. In de nieuwste aflevering van Klikt het!? verdiept Slot zich in de nieuwsconsumptie van deze groep.

Volgens Mijke Slot worden jongvolwassenen door de meeste nieuwsmedia gezien als een van de lastigste doelgroepen om te bereiken. Dat is problematisch, want zij zouden het publiek van de toekomst moeten zijn. Om te ontdekken hoe jongvolwassenen het best bediend kunnen worden, moeten journalisten volgens Slot beter gaan begrijpen wie deze mensen zijn. Daarom gaat ze in de zesde aflevering van podcast Klikt het!? uitgebreid in gesprek met haar assistent Temi, die zelf tot de doelgroep behoort.

Liever NOS Stories dan het journaal
Volgens Temi zijn haar leeftijdsgenoten en zij wel degelijk geïnteresseerd in het nieuws, maar wachten ze niet geduldig tot de NOS-nieuwslezer hen vertelt wat er de afgelopen vierentwintig uur zoal in de wereld is gebeurd. Dit blijkt ook uit een enquête die Slot en Temi lieten invullen door ruim tweehonderd communicatiestudenten. Die studenten gaven aan dat ze het nieuws met name via hun smartphone volgen. Ze lezen bijvoorbeeld nieuwsberichten die hun vrienden doorsturen en maken veel gebruik van sociale media om op de hoogte te blijven.

Traditionele kanalen — de televisie, de radio en de krant —zijn een stuk minder populair. Van de ruim tweehonderd ondervraagde studenten leest slechts één persoon vaak de krant. Dat betekent overigens niet dat de studenten de gevestigde nieuwsmerken volledig links laten liggen. In de enquête noemt bijvoorbeeld driekwart van de studenten de NOS als belangrijk nieuwsmerk.

Slot concludeert daaruit dat dit merk er goed in slaagt om jongeren te bereiken. De redactie doet dit niet via het oude vertrouwde achtuurjournaal, maar met nieuwe concepten zoals NOS Stories. Helaas lijken dit soort initiatieven nog niet direct voor extra inkomsten te zorgen. Slechts 4 procent van de ondervraagde studenten geeft geld uit aan nieuwsmedia.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/jongvolwassenen-betalen-niet-nieuws-belangrijk/