Afbeelding

Zakelijke beslissers grootverbruikers van nieuwsmedia

Algemeen

De zakelijke beslissers in Nederland zijn intensieve gebruikers van nieuwsmedia. Ten opzichte van 2016 is er een lichte verschuiving van het bereik naar digitale nieuwsplatforms. Dat blijkt uit nieuwe cijfers uit DMS 2019.

Zakelijke beslissers consumeren veel verschillende media. Printmedia spelen nog altijd een belangrijke rol in hun mediaconsumptie. Ruim de helft van de groep consumeert een mix van gedrukte en digitale media. Ook RTL Z en BNR Nieuwsradio zijn populair. Slechts een kleine minderheid (6%) informeert zich uitsluitend via digitale kanalen.

Populaire mediamerken onder zakelijke beslissers
De meest toonaangevende merken binnen de doelgroep zijn NU.nl, De Telegraaf, RTL Z, AD, de Volkskrant en NRC. Deze mediamerken bereiken wekelijks minimaal 20 procent van de zakelijke beslissers. Ook Financieele Dagblad en BNR zijn sterk in deze doelgroep vertegenwoordigd.

Bij het gebruik van social platforms valt op dat Facebook en Twitter in populariteit zijn teruggelopen. Instagram en LinkedIn zijn ten opzichte van 2016 in bereik gestegen.

Profiel zakelijke beslissers
Nederland telt ruim 600.000 zakelijke beslissers. Het merendeel is tussen de 35 en 65 jaar oud. Mannen zijn met 72% veruit in de meerderheid.

DMS laat zien dat er binnen de doelgroep grote verschillen waarneembaar zijn. Algemeen directeuren, veelal de eindbeslissers voor producten, zijn het minst digitaal ingesteld. Ook de financiële directie leest veel gedrukte uitgaven. Marketing- en verkoopdirecteuren zijn relatief het meest digitaal georiënteerd, maar laten gedrukte uitgaven niet links liggen.

De onderstaande grafiek laat zien dat er ook aanzienlijke verschillen in bereik zijn tussen beslissers in het MKB en de grotere bedrijven.

Lees verder op NDP Nieuwsmedia: www.ndpnieuwsmedia.nl/2019/07/15/zakelijke-beslissers-grootverbruikers-van-nieuwsmedia/