Hoe journalisten naar de relatie met hun publiek kijken: halverwege het onderzoek

Al negen maanden doet Mijke Slot van de Erasmus Universiteit onderzoek naar de relatie tussen journalisten en hun publiek. Ze is nu precies op de helft. In de nieuwste aflevering van haar podcast Klikt het? blikt Slot terug op de afgelopen negen maanden en trekt ze tussentijdse conclusies.

In het eerste deel van haar onderzoek sprak Mijke Slot met journalisten en andere mediaprofessionals over hun relatie met het publiek; het journalistenperspectief. Uit die gesprekken bleek volgens Slot dat haar onderzoeksthema op veel Nederlandse redacties leeft. Hoe journalisten hun relatie met het publiek zien, verschilt echter per redactie en per journalist. Daarnaast lijken publieksinteractie en publieksparticipatie op de meeste redacties nog geen vast onderdeel te zijn van de dagelijkse praktijk.

De nadelen van 'online'
Online publiceren en researchen is voor de meeste journalisten een vanzelfsprekendheid geworden. Toch heeft het internet voor veel redacties ook nadelen. Aan de ene kant biedt het allerlei extra mogelijkheden om informatie te verzamelen, met het publiek te communiceren, en nieuws te verspreiden. Bijvoorbeeld via social media. Aan de andere kant hebben redacties het gevoel dat ze online veel sneller heftige kritiek en onredelijke reacties krijgen. Ook voelen redacties sinds ze online publiceren meer druk om nieuwsverhalen zo snel mogelijk te publiceren; ze willen de concurrentie graag voorblijven.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten