Foto: Stockfoto 123RF

Willen mensen wel betalen voor huis-aan-huisnieuws? Ja hoor, ontdekte BDU Media

Het zijn niet de makkelijkste tijden voor huis-aan-huisbladen. Niet alleen leveren advertenties steeds minder op, ook ziet een aantal titels het bereik teruglopen. Tegelijkertijd zijn de bladen voor veel mensen nog steeds een belangrijke bron van lokaal nieuws. Om die rol ook voor de toekomst veilig te kunnen stellen, nam BDU Media als team HEEM deel aan de Accelerator.

Het idee
'De belangrijkste vraag die we hadden toen we begonnen aan de Accelerator was: zijn mensen bereid te betalen voor lokale journalistiek als die online wordt aangeboden?', vertelt Wilfred van den Brand. Aanvankelijk zag zijn team niet helder voor zich hoe mensen hiertoe kunnen worden verleid: 'We waren best sceptisch, omdat mensen gewend zijn om hun lokale nieuws gratis in de brievenbus te krijgen.'

De ommekeer
De realiteit blijkt hoopgevender. 'Uit vragenlijsten die onze websitebezoekers hebben ingevuld, wordt duidelijk dat er een groep mensen bereid is om te betalen voor lokaal nieuws, als dat nieuws tenminste voldoet aan voorwaarden als kwaliteit, betrouwbaarheid en diepgang.'

En er was nog een meevaller: 'Omdat onze kranten vooral gelezen worden door een oudere doelgroep, verwachtten we niet dat jongeren zouden willen betalen. Maar ook onder hen is er een groep die best wil betalen om te weten wat er in de buurt gebeurt.'

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten