Nederlanders en social media: YouTube haalt Facebook voorzichtig in

Het bereik van Facebook in Nederland blijft stabiel ondanks de negatieve publiciteit rond het sociale netwerk. Maar Facebook is niet meer de koploper: YouTube en WhatsApp zijn nu nummer een en twee. Social media zitten nog steeds in de lift, vooral dankzij het mobiele gebruik.

Media blijven onverminderd inzetten op sociale netwerken om hun bereik te vergroten en nieuwe gebruikers te trekken. Gezien de populariteit van die netwerken is dat geen onlogische keuze: in de top 10 van het online bereiksonderzoek van Vinex/NOBO (september 2019) staan YouTube, WhatsApp, Facebook en Instagram op respectievelijk nummer 2, 3, 4 en 8 (Google is nummer 1). In de top 50 vinden we verder Messenger op 13 (ook van Facebook, net als WhatsApp en Instagram), Twitter op 15, Pinterest op 20, LinkedIn op 21 en Snapchat op 48.

Dat ook Facebook nog zo populair is, kan enige verwondering wekken. Er gaat immers bijna geen week voorbij zonder dat het negatief in het nieuws is. Het sociale netwerk monitort, lekt en verkoopt privé-gegevens, weigert advertenties te verwijderen waarin BN'ers die van niets weten worden gebruikt om Bitcoins 'aan te prijzen', luistert privé-audio af, grijpt niet of nauwelijks in bij haatcampagnes, nepvideo's en nepnieuws.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten