Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Hoe en waarom nieuwsmedia meer aandacht kunnen geven aan ‘hoe’ en ‘waarom’

Algemeen

Een derde van de Nederlanders mijdt wel eens het nieuws, omdat ze overweldigd worden door de hoeveelheid. Gonnie Spijkstra meent dat nieuwsmedia er daarom goed aan doen om wat vaker uit te zoomen van de dagelijkse nieuwsgebeurtenissen. In dit artikel geeft ze een aantal voorbeelden van zulke 'uitzoomjournalistiek'.

Onlangs verscheen op de site van de Correspondent een stuk van de Zwitser Rolf Dobelli, die al 10 jaar geen nieuws meer volgt. Nieuws helpt hem naar eigen zeggen niet de wereld beter te begrijpen of betere beslissingen te nemen. Het maakt hem juist angstig. Nieuws is volgens Dobelli 'gevaarlijker dan alcohol'.

Met zijn boek 'Het nieuwsdieet' wil hij ook zijn lezer laten 'afkicken van de zucht naar nieuws', die zich heeft ontwikkeld tot 'een gevaarlijke manie'. Het is volgens hem beter om Wikipedia als startpagina te hebben. En om boeken te lezen 'die de complexiteit van de wereld schetsen', liefst één boek per week, elk boek twee keer achter elkaar.

Klik hier om verder te lezen op De Nieuwe Reporter