Foto: Stockfoto123RF

Online nieuwsgebruik neemt toe, vooral op de smartphone

In 2019 bezochten meer Nederlanders online nieuwsplatformen dan in de jaren daarvoor. Het verzadigingspunt van het gebruik is kennelijk nog niet in zicht. Vooral de smartphone wordt voor het raadplegen van nieuwssites gebruikt: nieuws lezen via de smartphone is het meest toegenomen.

Twaalf nieuwsmerken bereikten in 2019 gemiddeld meer dan 2 miljoen mensen met online nieuws. De 'grote vier' NU.nl, AD, NOS en Telegraaf scoren alle boven de vijf miljoen gebruikers, NU.nl bereikt zelfs meer dan zeven miljoen mensen.

Drie nieuwsmerken bereiken meer dan drie miljoen gebruikers: RTLnieuws, Volkskrant en NRC. Daarna volgen Tweakers (tech-nieuws), Shownieuws van SBS/Talpa, de lokale nieuwssite Indebuurt.nl, RTL Boulevard en Dumpert.

Acht merken van de top twaalf zijn in handen van een Belgische uitgever. NU.nl, AD.nl, Volkskrant, Tweakers en Indebuurt zijn eigendom van DPG Media Nederland (als de overname van Sanoma definitief wordt). Telegraaf, NRC en Dumpert zijn van Mediahuis.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten