Moet je als nieuwsorganisatie wel op TikTok willen zitten?

Nieuwsmedia experimenteren voorzichtig met het verspreiden van nieuws op TikTok, een Chinese video-app die kritiek krijgt wegens het privacybeleid en vermeende censuur. 'Het is wat stereotyperend om er automatisch van uit te gaan dat TikTok aan de Chinese overheid rapporteert.'

Na krap een maand heeft het TikTok-account @checknu van NU.nl al ruim tienduizend volgers – en dat met pas tien video's. Het zegt iets over hoe groot het twee jaar oude TikTok al is. De app heeft 800 miljoen gebruikers, met name tieners, waarvan 3,5 miljoen in Nederland. Zij uploaden filmpjes met als hoofdbestanddelen dans, zang, playback, sketches en vooral héél veel memes. Een ondoorgrondelijke cultuur voor de meeste mensen boven de twintig.

Waarom begeeft een nieuwssite als NU.nl zich hier? 'We zijn altijd nieuwsgierig naar wat nieuwe platformen ons kunnen brengen, hoe we een nieuwe doelgroep aan ons kunnen binden', zegt hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. 'Toen TikTok op de redactie ter sprake kwam, zei ik: ga maar wat proberen. We zijn nu aan het aftasten wat we ermee willen.'

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten