Foto: Stockfoto 123RF

Online lessen: ‘Een krantenkop werkt niet op Instagram

Wie jongeren wil bereiken zit op Instagram. De redactie van NRC wist dat al, maar deed toch weinig met het platform. In januari vorig jaar besloot de krant er meer werk van te maken. 'En dat heeft gewerkt', aldus online strateeg Marissa van Loon. 'We zijn in een jaar tijd van nog geen 10.000 volgers naar ruim 30.000 gegaan.'

Die groei is vooral te danken aan een duidelijke strategie. In de zomer van 2019 stopte NRC met het lukraak pluggen van verhalen en begon de krant te posten in pijlers. Op het Instagram-account van de krant verschijnen nu dagelijks drie posts: een cartoon, een nieuwsfoto en een zogenoemde 'rode post', herkenbaar aan een foto met een rood tekstkader. 'Daar vallen columns en interviews onder, maar ook andere artikelen die we interessant vinden voor jongeren', aldus Van Loon. 'Voor ons is het hele doel van Instagram: laten zien wat we hebben. Dat we meer zijn dan alleen die krant van de zware analyses.'

Klik hier om verder te lezen op Villamedia

Meer berichten