Foto: Stockfoto 123RF

Pas op, bezoekersstatistieken zijn vaak niet wat ze lijken

Veel online platformen hebben een like-knop onder artikelen of video’s. Dat mensen iets liken hoeft echter niet te betekenen dat ze het leuk vinden. In de nieuwste aflevering van de podcast Klikt het? praat Mijke Slot met onderzoeker Tim Groot Kormelink van de Vrije Universiteit over de complexe motieven die schuilgaan achter de kliks en likes van het publiek.

Volgens docent en onderzoeker Mijke Slot van de Erasmus Universiteit kan het publiek dankzij de like-knop op een laagdrempelige manier op een post reageren. In tegenstelling tot wat veel nieuwsorganisaties denken, hoeft een like echter niet automatisch te betekenen dat het publiek een bericht leuk vindt. Mensen kunnen bijvoorbeeld ook iets liken omdat het gepost werd door een vriend of organisatie die ze waarderen. Hetzelfde geldt voor kliks. Mensen hebben vaak allerlei complexe en uiteenlopende redenen om wél of niet op een artikel te klikken.

Statistieken verkeerd interpreteren
Onderzoeker Tim Groot Kormelink van de Vrije Universiteit gelooft dat redacties het publiek te kort doen als ze enkel naar bezoekersstatistieken zoals kliks, gemiddelde leestijden, likes en shares kijken. Bovendien worden dit soort statistische gegevens volgens hem vaak geïnterpreteerd op basis van allerlei aannames, en dat leidt vaak tot verkeerde conclusies.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten