
Zo gebruiken verschillende generaties social media
Liken, swipen, tweeten, chatten en followen. Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Platformen als Facebook, Instagram en YouTube zijn niet alleen bij jongeren populair. Ook de oudere generaties maken er veelvuldig gebruik van.
Toch zijn er verschillen in gebruik en behoeften tussen de generaties.
Onderzoek tussen de verschillende generaties
Animoto heeft onderzoek gedaan naar het gebruik en de behoeften van social media onder consumenten. Ze hebben daarbij de verdeling gemaakt in babyboomers (geboren tussen 1944 en 1964), Generatie X (geboren tussen 1965 en 1979), millennials (geboren tussen 1980 en 1994) en Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2015). Aan het onderzoek hebben 1.000 Amerikaanse consumenten en 500 marketeers deelgenomen.
Een samenvatting van de resultaten zijn gevisualiseerd in de onderstaande infographic. Ondanks dat de resultaten gaan over het gebruik en de behoeften onder gebruikers in de Verenigde Staten, maakt dit de infographic niet minder interessant.
Populariteit van socialmediaplatformen
In het onderzoek is onder andere gekeken naar het gebruik van de platformen onder de verschillende generaties. Daar komen geen verrassingen naar voren. Gebruikers van generatie Z zijn met name actief op YouTube, Instagram en Snapchat. De oudere generaties bezoeken regelmatig YouTube en Facebook.
Instagram is voor jongeren het platform om merken te volgen, bij de oudere generaties is dat Facebook. YouTube is, zowel bij de jongere generaties als bij Generatie X, het platform met de meeste invloed op het maken van aankoopbeslissingen.
-
Lokale krant Peel en Maas voelt zich onder druk gezet door burgemeester van Venray
2 dagen geleden
-
2 dagen geleden
-
3 dagen geleden
-
Nieuwe cao voor het Uitgeverijbedrijf nog zonder ‘gezond speelveld’ freelancers
3 dagen geleden
-
Nederlander wil meer grip op persoonlijke gegevens
3 dagen geleden
-
Deze 26 projecten gaan in 2021 de onderzoeksjournalistiek in Nederland versterken
7 jan, 17:07
-
LinkedIn in 2021: 4 trends en 7 nieuwe functionaliteiten
6 jan, 11:15
-
Tweede aanvraagronde geopend voor freelance journalisten en fotografen die financieel geraakt zijn door corona
5 jan, 12:45
-
Wereldwijd meer dan 600 journalisten om het leven gekomen door coronavirus
5 jan, 12:44
-
Mediaraad Amstelveen steunt eerste drie journalistieke projecten
4 jan, 13:19
-
500 euro boete voor journalist De Gelderlander na kopen illegaal vuurwerk
4 jan, 09:42
-
Tooltips: dit waren de tien beste tools van 2020!
2 jan, 12:32
-
De beste kop stond op Nu.nl: Burgemeesters: bij illegale feesten treden wij op
21 dec 2020, 12:27
-
Twitter draait aanpassing retweetknop terug, te weinig effect in aanpak tegen nepnieuws
17 dec 2020, 11:34
-
Volgend jaar aparte studentenregeling Leids Mediafonds
17 dec 2020, 07:59
-
16 dec 2020, 16:12
-
Amersfoort stelt subsidieregeling voor lokale journalistiek weer open
14 dec 2020, 11:03
-
Nieuwe regels bij inzenden voor De Tegel
14 dec 2020, 11:03
-
Onderzoek: corona heeft blijvend effect op werkgelegenheid in Europese mediasector
14 dec 2020, 09:03
-
Google’s jaaroverzicht 2020: coronavirus, verkiezingen en Kobe Bryant trending
11 dec 2020, 08:33
-
Zeven belangrijke trends in social advertising voor 2021
11 dec 2020, 08:31
-
Wob-generator maakt indienen van wobverzoeken makkelijker
10 dec 2020, 09:51
-
Nederlandse jongeren zetten in 2020 vaker een podcast op
10 dec 2020, 09:50
-
Dit zijn de vier experimenten van minister Slob om de lokale en regionale journalistiek te versterken
8 dec 2020, 08:01
Nieuwsoverzicht
-
Lokale krant Peel en Maas voelt zich onder druk gezet door burgemeester van Venray
2 dagen geleden
-
Huis-aan-huis-uitgeverijen starten gezamenlijk platform: AdLocal
2 dagen geleden
-
Online nieuwsconsumptie in 2020 sterk toegenomen
3 dagen geleden
-
Nieuwe cao voor het Uitgeverijbedrijf nog zonder ‘gezond speelveld’ freelancers
3 dagen geleden
-
Nederlander wil meer grip op persoonlijke gegevens
3 dagen geleden