Foto: Stockfoto 123RF

Zo gebruiken verschillende generaties social media

Liken, swipen, tweeten, chatten en followen. Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Platformen als Facebook, Instagram en YouTube zijn niet alleen bij jongeren populair. Ook de oudere generaties maken er veelvuldig gebruik van. 

Toch zijn er verschillen in gebruik en behoeften tussen de generaties.

Onderzoek tussen de verschillende generaties
Animoto heeft onderzoek gedaan naar het gebruik en de behoeften van social media onder consumenten. Ze hebben daarbij de verdeling gemaakt in babyboomers (geboren tussen 1944 en 1964), Generatie X (geboren tussen 1965 en 1979), millennials (geboren tussen 1980 en 1994) en Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2015). Aan het onderzoek hebben 1.000 Amerikaanse consumenten en 500 marketeers deelgenomen.

Een samenvatting van de resultaten zijn gevisualiseerd in de onderstaande infographic. Ondanks dat de resultaten gaan over het gebruik en de behoeften onder gebruikers in de Verenigde Staten, maakt dit de infographic niet minder interessant.

Populariteit van socialmediaplatformen
In het onderzoek is onder andere gekeken naar het gebruik van de platformen onder de verschillende generaties. Daar komen geen verrassingen naar voren. Gebruikers van generatie Z zijn met name actief op YouTube, Instagram en Snapchat. De oudere generaties bezoeken regelmatig YouTube en Facebook.

Instagram is voor jongeren het platform om merken te volgen, bij de oudere generaties is dat Facebook. YouTube is, zowel bij de jongere generaties als bij Generatie X, het platform met de meeste invloed op het maken van aankoopbeslissingen.

Klik hier om verder te lezen op FrankWatching

Meer berichten