Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Journalisten krijgen een hechtere relatie met hun publiek door de crisis

Algemeen

We lezen in deze periode ontzettend veel nieuws. Betekent dat ook dat de relatie tussen nieuwsorganisaties en publiek verandert? In  de nieuwste aflevering van podcast Klikt het? onderzoekt Mijke Slot het. 

In allerlei vakgebieden bouwen mensen digitale relaties op, merkt Slot. Docenten proberen online contact te leggen met hun studenten, en collega’s gebruiken onderling applicaties als Skype en Microsoft Teams om te overleggen. Journalisten waren al gewend om via digitale kanalen met hun publiek te communiceren, maar merken dat dat digitale contact dankzij de coronacrisis intensiever wordt.

Nieuwsorganisaties zijn relevanter dan ooit
Uit het onderzoek dat Slot, ondezoeker aan de Erasmus Universiteit, de afgelopen periode deed, blijkt dat het publiek veel behoefte heeft aan nieuws en informatie over Covid-19. Die behoefte uit zich op verschillende manieren. Zo ontving RTL Nieuws alleen al eind maart 16.000 vragen over het coronavirus. Ook Dennis Naaktgeboren, chef nieuws van het AD, merkt dat lezers veel concrete vragen hebben waar ze antwoord op willen. Zowel RTL Nieuws als het AD gebruiken die vragen om content te creëren die zoveel mogelijk aan de nieuwsbehoeftes van het publiek voldoet. NU.nl hanteert een vergelijkbare strategie. Daar kijkt de redactie naar de comments van lezers om te ontdekken over welke onderwerpen mensen meer informatie willen.

Ook gemeenten en bedrijven doen vaker een beroep op nieuwsorganisaties. Geertjan Jansen van de Barneveldse Courant vertelt Slot bijvoorbeeld dat met name lokale en regionale media een belangrijke rol spelen in de ‘crisiscommunicatie’ van andere organisaties. Hiermee lijkt het belang van lokale en regionale media opnieuw te worden onderschreven.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ