Foto: Stockfoto 123RF

Hoe corona resultaten bij uitgevers beïnvloedt

Veel uitgevers in Nederland hebben roerige maanden achter de rug. Het virus dat in de wereld rondwaard heeft niet alleen consequenties voor de manier waarop redacties werken, maar ook op de resultaten van hun onderneming. We vroegen twee groter uitgevers naar de ervaringen met Q1.

Eerder dit jaar luidden verschillende huis-aan-huisbladen al de noodklok. Ook bedrijven als NDC Media, uitgever van het Dagblad van het Noorden en Frysk Dagblad, deden een beroep op het noodfonds van het kabinet. BDU-uitgevers, gespecialiseerd in vakbladen, verklaarde liquiditeitsproblemen te hebben door het virus, vanwege het wegvallen van een groot deel van de advertentie-inkomsten.

Daling over alle lijnen
Op de vraag hoeveel advertentie-inkomsten uitgevers mislopen, antwoordt Anneliese Bergman, uitgever en brand director young women en entertainment bij DPG Media (voorheen Sanoma): “De eerste twee maanden van 2020 gingen juist opvallend goed, wat betreft advertentie-inkomsten. Maar per 1 mei zien we dus indexen die 40% lager zijn.

Klik hier om verder te lezen op Bladendokter

Meer berichten