Foto: Stockfoto 123RF

Zo veranderden de nieuwsvoorkeuren van het publiek tijdens de coronacrisis

Al maanden gaat een groot deel van het nieuws over corona en de impact die het virus heeft op allerlei zaken. Daarom analyseerden onderzoekers van de Universiteit van Texas de vraag naar en het aanbod van coronanieuws in maart en april. Wat blijkt: de media besteedden steeds meer aandacht voor de economische gevolgen van de coronacrisis, terwijl de aandacht van het publiek voor nieuws over het virus zelf flink afnam.

De Amerikaanse onderzoekers van The Center For Media Engagement (verbonden aan de Universiteit van Texas) wilden weten of het nieuwsaanbod van lokale nieuwsomroepen in maart en april overeenkwam met de nieuwsvoorkeuren van het publiek. Daarnaast onderzochten ze de veranderende aandacht voor verschillende corona-gerelateerde onderwerpen en voor coronanieuws in het algemeen.

De focus van lokale omroepen verschoof in de onderzochte periode van acties van lokale en nationale overheden om het virus te bestrijden naar de lokale, economische gevolgen van het virus. Vergeleken met de voorkeuren van de respondenten was er voldoende aandacht voor het aantal overlijdensgevallen en besmettingen in de buurt. Maar de respondenten waren graag beter geïnformeerd geweest over de testcapaciteit en -mogelijkheden in de buurt. Verder bleek de aandacht van het publiek voor zowel nationaal als lokaal coronanieuws in april flink te zijn afgenomen.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten