• Linda Worp.
• Linda Worp. Foto:

Opt Out Advertising helpt klanten cookieloos adverteren

Algemeen

Onlangs vierde Opt Out Advertising haar eenjarig bestaan. En nu al kan het jonge bedrijf ondernemingen als fietsenfabriek Gazelle, drukkerij/uitgeverij Rodi Media en de Regionale Publieke Omroepen tot klant rekenen. Linda Worp (30) en Tom van Bentheim (33) staan samen met Rob Demmenie, Stefan Oude Wesselink en Michael Hobbel aan de wieg van hun groeiende onderneming die klanten helpt cookieloos te adverteren.

Het zal niemand ontgaan zijn. Sinds de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in 2018 in werking trad, is de online privacywetgeving steeds strikter geworden. Mensen worden daarbij steeds bewuster van hun privacy. 

Linda: ‘Vanaf het moment dat online specifiek werd gevraagd of bezoekers hun persoonsgegeven wilden delen, gaf 90 procent aan dit niet te willen. En dit terwijl de hele industrie gebouwd was op gepersonaliseerde advertenties.’

Veel bedrijven zijn afhankelijk van deze manier van klantvergaring. Tom: ‘De advertentie-inkomsten liepen dan ook drastisch terug. Als medewerkers van Ster (Stichting Ether Reclame - red.) zagen we dit destijds van dichtbij gebeuren.’

Geen toestemming
Het tweetal ging niet bij de pakken neer zitten en samen met collega’s Rob en Stefan én met Michael richtten zij Opt Out Advertising op. Linda: ‘Michael was werkzaam bij Ortec en samen met deze technologiepartij hebben we de techniek cookieloos adverteren gemaakt.’


• Ton van Bentheim. 

Ze vervolgt: ‘Ik kan het best uitleggen hoe de techniek werkt door mezelf als voorbeeld te nemen. Ik woon in Heiloo. Om te weten wat speelt in mijn woonplaats zoek ik online naar nieuws. Ik heb geen toerstemming gegeven voor het delen van mijn persoonsgegevens, maar doordat het bericht dat ik lees specifiek over mijn omgeving gaat, past daar heel goed een advertentie van de lokale kledingwinkel bij. Niet op basis van de locatie waar ik mij op dat moment bevind, maar vanwege de content die ik lees of de website die ik bezoek. En dit zonder dat ik gegevens heb doorgegeven. Het is een verschuiving van de persoon naar de content.’

Uit onderzoek blijkt dat de techniek van Opt Out Advertising werkt. Tom: ‘In veel gevallen blijft de doelgroep die geen toestemming geeft voor cookies langer hangen op een website. Er is hierdoor een hogere kwaliteit van websiteverkeer omdat de potentiële klant bewust op de advertentie klikt.’

Mooi zakelijk jaar
Het jonge bedrijf heeft een vliegende start gemaakt. En dat midden in coronatijd. Tom: ‘De wens een onderneming te startten, was er al. Door de beperkingen in de mediawetgeving vanuit Den Haag kregen we het zetje dat we nodig hadden en ik moet zeggen dat ik mijn mooiste zakelijke jaar ooit beleef.’


• Linda Worp. 

Linda is het hiermee eens: ‘Ik vond het heel spannend een bedrijf op te zetten maar heb heel snel besloten ervoor te gaan. We weten dat onze techniek sterk is en we er veel uitgevers mee kunnen helpen.’

Linda en Tom vinden hun werk dan ook heel tof. Tom: ‘We zijn met vijven en nemen zelf alle beslissingen. We zijn daarmee administratief medewerkers en techneuten én moeten ook wat weten van marketing, communicatie én sales. Wat we goed doen? We vieren onze successen. Ook de kleine voelen alsof we de jackpot gewonnen hebben.’

Linda vult aan: ‘Het is zó leuk met iets vrij nieuws bezig bent waarin wij al ervaren zijn. We kunnen nog zóveel bereiken, neerzetten en delen. En het werkt. We zien mooie resultaten binnenkomen. Daar zijn we allemaal trots op.’

Opt Out Advertising wil dat iedereen gebruik kan maken van de door hen ontwikkelende techniek. Tom: ‘Op deze manier blijft ook nieuws toegankelijk. Want kranten zijn afhankelijk van advertentie-inkomsten. Wij zijn dan ook niet voor niets vriend geworden van de NNP. Want nieuwsgaring is belangrijk.’

www.optoutadvertising.nl

• Ton van Bentheim.