• Redacteur Key Tengeler (rechts) van Kijk op Bodegraven-Reeuwijk poseert met uitgever Elly de Knikker op de KNVB-campus in Zeist.
• Redacteur Key Tengeler (rechts) van Kijk op Bodegraven-Reeuwijk poseert met uitgever Elly de Knikker op de KNVB-campus in Zeist. Foto: Rick den Besten

Kijk op Bodegraven-Reeuwijk won de NNP-aanmoedigingsprijs online: ‘Voetbal Challenge impuls voor groter online bereik’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Acht amateurvoetbalclubs in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk hebben in de zomer van 2021 meegedaan aan de eerste Jumbo Voetbal Challenge. Het idee werd bedacht door de redactie van Kijk op Bodegraven-Reeuwijk, de huis-aan-huiskrant van uitgeverij en multimediabedrijf Graficelly. De Jumbo Voetbal Challenge leverde een reeks professionele videofilms op YouTube én leuke artikelen in de krant op, maar was jammer genoeg geen online voltreffer. Er was wel veel lof op de NNP-dag… 

‘We kijken met gemengde gevoelens terug op de Jumbo Voetbal Challenge’, bekent redacteur Key Tengeler van Kijk op Bodegraven-Reeuwijk. ‘Natuurlijk waren we op de NNP-dag in Zeist heel blij met de aanmoedigingsprijs die ons ten deel viel. We hebben heel veel tijd en energie in het idee gestoken en dan is het leuk als je daarvoor waardering krijgt van vakgenoten. Terugkijkend vinden we dat ons mooie product onvoldoende onder de aandacht van de inwoners van onze gemeente is gekomen en dat is teleurstellend.’

Toegevoegde waarde
Key vertelt dat de Jumbo Voetbal Challenge in 2021 is bedacht om ook online meer in de schijnwerpers te komen. ‘Kijk op Bodegraven-Reeuwijk is geen krant die 24/7 bovenop het nieuws zit en continu 112-berichten en andere snelle nieuwtjes deelt. Liever kiezen we voor een inhoudelijk sterke krant en zoeken we naar wegen om online van toegevoegde waarde voor onze lezers te kunnen zijnen die bijdragen aan de verbinding van inwoners. Een leuk voetbalspel met alle regionale clubs leek ons daarvoor zeer geschikt.’

De redactie ging met een professionele videoproducent en presentator aan de slag en bezocht op enkele zomerse draaidagen alle amateurclubs: VV Bodegraven, CVC Reeuwijk, VV De Rijnstreek, ESTO, Rohda ’76, RVC ’33, WDS en VV Zwammerdam. In een onderlinge competitie werden enkele voetballers van elke club uitgedaagd zo vaak mogelijk op de lat of de paal te schieten en daarmee punten te verdienen.

De winnende club kreeg een cheque ter waarde van 500 euro, te besteden bij een plaatselijke elektronicaketen. De nummers twee en drie ontvingen waardebonnen van dezelfde keten en konden boodschappen doen bij de supermarkt die zich als hoofdsponsor aan de competitie had verbonden. Alle deelnemende voetballers kregen bovendien een cheque die bij lokale modewinkels verzilverd kon worden.

Sneeuwbaleffect
Meteen na de zomervakantie publiceerde Kijk op Bodegraven-Reeuwijk filmpjes op YouTube waarin de voetballers in actie kwamen. In andere video’s stelden alle clubs zich aan de kijkers voor. ‘Daarnaast legden we de koppeling met de krant waarin verhalen, reportages en interviews over de Jumbo Voetbal Challenge verschenen’, blikt Key terug. ‘Jammer genoeg kwam er van het online sneeuwbaleffect dat we hadden verwacht niet zo heel veel terecht. De clubs waren na de vakantie alweer bezig met het nieuwe seizoen en leken hun deelname vergeten. Het bereiken van een groot publiek bleek lastig, ondanks het taggen van clubs, teams en spelers.’

Key beschouwt de Jumbo Voetbal Challenge ondanks de teleurstellende respons niet als een mislukking. ‘We zijn trots op ons product, maar we hebben ons ook vergist in de uren die ermee gemoeid waren. Als het bereik dan tegenvalt, is dat erg jammer.’ 

De redacteur van Kijk op Bodegraven-Reeuwijk spreekt van een ‘leerzaam traject’. ‘We zijn toevallig vandaag (20 september 2022 – red.) gestart met iets nieuws: de podcast ‘Oor op Bodegraven-Reeuwijk’. Samen met onze redactiecoördinator neem ik elke week het nieuws door dat in de krant staat en geef ik duiding aan actuele politieke ontwikkelingen. We blijven ons dus ontwikkelen.’

Meer NNP-prijzen
De redactie van Kijk op Bodegraven-Reeuwijk viel in het verleden vaker in de prijzen op de NNP-dag. In het verleden won de huis-aan-huiskrant van uitgeverij Graficelly de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek met een serie waarin jonge journalisten zich verdiepten in de werking van de lokale politiek. De Recreatiekrant werd enkele jaren geleden bekroond met de A.M. Bandaprijs.