• Johan van der Kolk.
• Johan van der Kolk. Foto: Tessa Renes

Johan van der Kolk sinds 1 januari volledig eigenaar van 30-jarig BrugMedia

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Zeven huis-aan-huiskranten, een marketing- en communicatiebureau en ontwerpstudio. Uitgeverij BrugMedia bestaat dertig jaar en is uitgegroeid tot een vooraanstaand regionaal communicatiebedrijf. Johan van der Kolk en Bauke Hoekstra vormden samen de directie, maar daarin is sinds 1 januari 2023 iets veranderd. ‘BrugMedia is in Nederland een van de grotere van de kleinere uitgeverijen, misschien wel de grootste. Maar we zijn niet de kleinste van de groten.’

Johan en Bauke zijn geen onbekenden bij de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). ‘Ik zit in het NNP-bestuur sinds maart 2011’, licht Johan toe. ‘Ik ben naast algemeen bestuurslid ook bijna twaalf jaar voorzitter van de marketing- en salescommissie. Verder draag ik graag een steentje bij aan de aanwas van nieuwe leden en vrienden van de NNP.’ 

Bauke trad in 1985 toe tot het NNP-bestuur en was voorzitter van 1995 tot 2000.

BALKSTER COURANT
Bauke groeide op met huis-aan-huiskranten en betaalde nieuwsbladen. ‘Ik ben geboren en getogen in Balk. Mijn overgrootvader begon daar de Balkster Courant, de drukkerij stond achter het huis. Met de kerstdagen stuurde ik geen kerstkaart naar mijn klasgenoten in Sneek maar een Balkster Courant. Omdat ik trots was op dat product.’ Hij studeerde econometrie en werd uiteindelijk directeur van het familiebedrijf. 

Bauke vertelt: ‘BrugMedia liet weekblad De Brug vanaf het begin in 1992 drukken bij Drukkerij Hoekstra. Dat leidde er toe dat Hoekstra een belang nam in BrugMedia. Met het afscheid van oprichter Henri Bouwmeester is dat vergroot naar 100 procent. Dat was in 2009. Ik was voor 50 procent aandeelhouder en de drukkerij was voor 50 procent aandeelhouder.’

AANDEELHOUDER
Johan werkt sinds 1995 bij BrugMedia. ‘Ik heb de middelbare detailhandelsschool gedaan, maar ontdekte door stages dat de hele dag in een winkel staan niets voor mij was. Ik heb daarna het eerste jaar heao gedaan, moest in militaire dienst en heb een jaar in het buitenland gereisd en gewerkt.’

Terug in Nederland kwam hij terecht bij weekblad De Brug. ‘Ik stapte in een wereld die ik niet kende en heel erg leuk vond’, blikt Johan terug. Hij begon als media-adviseur, werd verkoopleider, daarna directeur. ‘Bauke ging toen minder werken, maar we hebben het sindsdien altijd samen gedaan. In 2014 nam ik de aandelen van de drukkerij over en waren Bauke en ik aandeelhouder.’ 

WISSELKRANT
BrugMedia begon in 1992 met Weekblad de Brug voor Kampen. Het aanbod groeide in de loop van de jaren met de Swollenaer (Zwolle), de Stadskoerier (Hasselt, Genemuiden en Zwartsluis), De Schaapskooi (Heerde en Epe), Zeewolde Actueel, DeDrontenaar.nl en De Kop (Steenwijkerland). Ook worden verschillende periodieken uitgegeven en maakt BrugMedia wekelijks meer dan tien kranten voor andere uitgevers.

Johan: ‘Inmiddels hebben we een mooi portfolio van zeven kranten. De Stadskoerier is een wisselkrant: er is een abonneekrant en een huis-aan-huiskrant. En we hebben nog Ondernemen in Kampen. BrugMedia is in Nederland een van de grotere van de kleinere uitgeverijen, misschien wel de grootste. Maar we zijn niet de kleinste van de groten. We zijn gewoon BrugMedia.’ 

Technisch veranderde er veel in dertig jaar, maar de basis bleef bestaan. Johan: ‘Vroeger had je alleen de papieren krant, nu pak je de nieuwsdrager die bij je past. Je kunt berichten lezen op de websites of op Facebook. Of via de e-paper.’

NATUURLIJK PROCES
In het jaar waarin BrugMedia het zesde lustrum vierde, vond een belangrijke verandering plaats. Johan nam op de laatste dag van dit kalenderjaar de aandelen van Bauke over en is sindsdien de enige eigenaar van BrugMedia.

‘De overgangsperiode loopt al een tijdje’, vertelt Bauke. ‘Johan is hier elke dag en ik ben hier nog maar een paar dagen in de week. We doen het samen, maar het zwaartepunt ligt bij Johan. Dat is de laatste jaren zo gegroeid in een natuurlijk proces.’

Johan: ‘Toen we dit samen gingen doen hebben we afgesproken dat als Bauke met pensioen gaat, ik zelfstandig verder wil. Ik heb veel geleerd van Bauke en ik ga er vanuit dat hij nog heel vaak komt binnenwandelen en goede adviezen geeft.’ 

Het duo benadrukt dat BrugMedia meer is dan de directie. ‘We doen ons werk met een enthousiast team van dertig medewerkers, plus een legertje freelancers. En vergeet onze bezorgers niet. Wat we doen, kunnen we niet zonder elkaar.’