Afbeelding

Willem Monteban: 'Betrouwbare nieuwsgaring is onze belangrijkste succesfactor'

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Dit jaar trad BAR Uitgeverij uit Barendrecht toe tot de NNP. Met drie titels en een verspreidingsgebied met ruim 60.000 brievenbussen is de uitgeverij een prominente speler in de regio Barendrecht, Ridderkerk en Albrandswaard. "Als huis-aan-huisblad moet je lees- en nieuwswaarde leveren", vindt adjunct-directeur Willem Monteban.

BAR Uitgeverij heeft drie wekelijkse titels: De Schakel Barendrecht, De Schakel Albrandswaard en De Combinatie Ridderkerk. Met een oplage van 12.000 exemplaren is Albrandswaard het kleinst.

"Die krant is oorspronkelijk ontstaan vanuit een sportkrant", aldus Willem Monteban. De Schakel Barendrecht is, net als Combinatie Ridderkerk, veel ouder. "De Schakel Barendrecht is al voor de oorlog gestart", vertelt directeur en hoofdredacteur Ronald Hooijmeijer. "In de oorlog is de krant een tijdlang niet verschenen wegens papierschaarste. Omdat alleen aboneekranten papier konden krijgen, heeft de toenmalige eigenaar er tijdelijk een abonneekrant van gemaakt."

Van makers van het eerste uur, Hooijmeijer, Wesdijk en Liebeek, zijn de afstammelingen nog lange tijd in het bedrijf werkzaam geweest en Ronald Hooijmeijer is dat nog steeds. "We zijn niet echt een familiebedrijf, maar het lijkt er wel sterk op."

Kwaliteitsslag
"Wij willen dat onze kranten het karakter hebben van de lokale dorpspomp", legt Willem Monteban uit. "Elke titel heeft zijn eigen, lokale invulling. Met lokale redacteuren en schrijvers. We zitten minder op het snelle nieuws, al proberen we belangrijk nieuws natuurlijk wel zo snel mogelijk op onze sites te krijgen. Maar de kracht van onze kranten is duiding en achtergrondverhalen.

Twee jaar geleden besloten we tot een grote kwaliteitsslag. Het papier is dikker en witter geworden. Dat geeft minder 'vegen'. De krant verschijnt op tabloidformaat en we drukken bij Jansen Pers. We letten sterk op de kwaliteit van onze fotografie. Dat maakt niet alleen ons product mooier, maar ondernemers kiezen voor hun uitingen ook gemakkelijker voor ons. We hebben een vast aantal redactiepagina's, waarbij we als gemiddelde 1/3 redactie, 2/3 advertentie hanteren. Maar daarnaast hebben we ook wekelijks twee grote achtergrondverhalen. We nemen redactie heel serieus. Als huis-aan-huisblad moet je lees- en nieuwswaarde leveren. Uit lezersonderzoek blijkt dat nieuwsgaring en betrouwbaarheid onze sterkste troeven zijn. Daarnaast beseffen we dat je als lokale uitgever ook steeds moet doorontwikkelen. In inhoud, maar ook in vorm. Zo hopen we volgend jaar ook A4-magazines mee te kunnen gaan drukken in de krant. En ik sluit niet uit dat A4-magazineformaat de toekomst van de krant is."

Leren van elkaar
In maart dit jaar sloot BAR Uitgeverij zich bij de NNP aan. "Ik kende ze daarvoor niet", geeft Willem toe. "Maar ik ben blij dat we nu lid zijn. Het is belangrijk om lid te zijn van een brancheorganisatie en het is prettig om sparringpartners te hebben. Je kunt elkaar gewoon bellen en hoeft dus niet alles zelf steeds uit te zoeken. Je kunt leren van elkaar."

Willem is dan ook heel content met de trainingen en seminars die de NNP organiseert. "Wat ik nog mis is een interactief mediapalet op de site", geeft hij aan. "Juist op onlinegebied moeten we eigenlijk nog veel meer samen zoeken en proberen om zo het 'gouden ei' te vinden."

Neemt BAR Uitgeverij ook iets mee naar de NNP? "Wij willen onze ervaring en kennis graag delen. Ik wil ook graag de NNP verder promoten. Maar eerst moeten wij de leden leren kennen en zij ons. Van daaruit kunnen mooie
samenwerkingen ontstaan."