Foto: Stockfoto 123RF

Kranten en het abracadabra van hun onlinecijfers

De ondoorzichtige rekenmethodes met online abonnees van kranten zorgen er voor dat niemand precies weet hoe de NOM-cijfers gelezen moeten worden. Het Financieele Dagblad vraagt zich af of het goed of slecht gaat met de dagbladuitgevers.

Bij de online abonnementen komt het NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) met twee categorieën: Replica en Combi print + replica. Bij de eerste categorie gaat het om de digitale abonnementen, de tweede gaat om de combinatie van papier en print.

Vooral de combi-categorie wekt argwaan, omdat dagbladuitgevers hier compleet hun eigen koers varen. Iedereen voert zijn eigen rekenmethode op, waardoor appels niet alleen met peren worden vergeleken, maar ook met bananen en kiwi's. "Je moet er met grote terughoudendheid naar kijken', zegt oud-lector en media-onderzoeker Piet Bakker. In 2016 liet hij in Villamedia al zien dat er creatief wordt omgegaan met de oplagecijfers.

Lees verder op Villamediawww.villamedia.nl/artikel/kranten-en-het-abracadabra-van-hun-onlinecijfers

reageer als eerste
Meer berichten