Afbeelding

RTL Nieuws heeft het meest betrokken publiek op Facebook: ‘We zijn selectief met calls to action’

Algemeen

Van alle Nederlandse nieuwsmedia presteerde RTL Nieuws in de afgelopen twaalf maanden het best op Facebook, blijkt uit cijfers van analyticsbureau EzyInsights. 'Het is een mix van nice to know, need to know en what's in it for me.'

RTL Nieuws heeft tussen april 2017 en april 2018 de meeste likes, comments en shares verzameld van alle Nederlandse nieuwsmedia. Als wordt gekeken naar alle Nederlandse Facebook-pagina's, is alleen bij Dumpert (1,7 miljoen volgers) het engagement van hun publiek groter.

Dat een groot nieuwsmerk als RTL Nieuws het goed doet op Facebook, is op zichzelf niet zo bijzonder. Opvallender is dat het bij 617 duizend volgers meer los weet te maken dan de eeuwige concurrent NOS bij 744 duizend volgers. Mireille Derks, chef Online en Social Media bij RTL Nieuws, legt uit: 'Als je kijkt naar de totale engagement, dan is een deel van de verklaring dat we meer posten dan de NOS. Als je kijkt naar de engagement rate [de hoeveelheid engagement per bericht, red.] zit het vooral in het plaatsen van posts die mensen willen delen en waarop ze willen reageren. Het is een mix van nice to know, need to know en what's in it for me. We proberen ons goed te verplaatsen in onze volgers. Daardoor zie je vaak discussies ontstaan onder onze posts en daar halen we veel follow-ups uit. Ook dat zorgt voor grotere betrokkenheid.'

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/rtl-nieuws-betrokken-publiek-facebook/