Content en reclame op nieuwsmedia genieten veel vertrouwen

Consumenten hebben veel fiducie in de content van kranten en nieuwssites. Ook de advertenties in nieuwsmedia scoren hoog op vertrouwen. Dit blijkt uit het nieuwe AdTrust-onderzoek van NewsMediaWorks.

De Australische organisatie deed onderzoek naar het vertrouwen van consumenten in verschillende mediakanalen. Ook de betrouwbaarheid van reclamecampagnes in die kanalen was onderwerp van studie.

Voorsprong nieuwsmedia
Nieuwsmedia hebben een grote voorsprong op het gebied van vertrouwen. Social media noteren in het onderzoek de laagste scores. De advertenties op de social platforms doen het naar verhouding slecht en vormen de minst vertrouwde content uit het onderzoek.

Positieve score nieuwssites
Bij websites is er een duidelijk onderscheid tussen nieuwssites en andere digitale media. De online nieuwsplatforms genieten aantoonbaar meer vertrouwen dan zoekmachines en social platforms. Dat geldt ook voor de reclame die er wordt vertoond. De grote verschillen in geloofwaardigheid van online reclame benadrukken het belang van premium nieuwsmerken op de digitale advertentiemarkt.

Wat bepaalt het vertrouwen in media?
Het AdTrust-onderzoek ging ook in op de vraag wat nieuwsmedia betrouwbaar maakt. Met een reeks vragen gaven respondenten hun oordeel over de betrouwbaarheid, de accuratesse en de relevantie van media.

Lees verder op NDP Nieuwsmedia: www.ndpnieuwsmedia.nl/2019/05/01/content-en-reclame-op-nieuwsmedia-genieten-veel-vertrouwen/

Meer berichten