Afbeelding

Digitale brievenbussticker praktisch onhaalbaar voor bezorgers

Algemeen

De Vereniging van Weekbladverspreiders is zeer kritisch op de invoering van InMijnBus.nl, die woensdag 19 januari door reclamefolderverspreider Spotta is gelanceerd. Bij de Vereniging van Weekbladverspreiders zijn meerdere verspreiders aangesloten met een bereik van ongeveer 4 miljoen brievenbussen, waarbij ze huis-aan-huiskranten en folders bezorgen.

Volgens de Weekbladverspreiders houdt dit plan geen rekening met de gevolgen voor de huidige bezorger van het huis-aan-huisblad. De bezorger mag nu overal een huis-aan-huisblad bezorgen, tenzij er een Nee/Nee sticker op de brievenbus zit. Een duidelijker systeem is er niet, in één oogopslag te zien voor elke bezorger, jong en oud.

Verspreiders niet betrokken
De verspreiders zijn verbaast over het plan en de communicatie hierover, aangezien zij hier pas op het laatste moment over geïnformeerd zijn. “Als verspreider van huis-aan-huisbladen en lokale folders willen we meewerken en meedenken met een gedegen en goed werkende oplossing, maar naar onze mening is dit plan niet in het belang van de lokale journalistiek en de bezorging van de huis-aan-huisbladen. De uitvoerbaarheid, het feit dat dit systeem alleen digitaal is en eventuele gevoelige informatie bevat van lezers zijn grote struikelblokken, zowel voor de uitgeverij, verspreider, bezorger als de lezer van huis-aan-huisbladen” aldus Dick Ranzijn, directeur van Rodi Media en voorzitter van de Vereniging van Weekblad Verspreiders.

Uitvoerbaarheid een groot struikelblok
Met de invoering van InMijnBus.nl zou de bezorger bij iedere brievenbus op zijn lijst of in een app moeten kijken wat er bezorgd mag worden. Bij ieder adres opnieuw. Niet praktisch, enorm tijdrovend en het is verboden om je met een mobiele telefoon door het verkeer te begeven.

De bezorger staat bij ons centraal en is de belangrijkste schakel in de bezorging. Voor die mensen willen wij het zo goed en duidelijk mogelijk regelen. Het huidige stickersysteem is duidelijk voor al onze bezorgers van 13 jaar en ouder, ook als ze voor de eerste keer een bezorgwijk lopen of een bezorgwijk van een collega bezorger overnemen.

Ook is het vinden van bezorgers op dit moment al een enorme uitdaging. Door het werk nog ingewikkelder te maken, wordt het alleen maar lastiger om ze te vinden. Dit blijkt ook uit de hoeveelheid vragen die de afgelopen dagen door bezorgers zijn gesteld binnen de verschillende verspreidorganisaties.

Samenwerken met de NNP
De NNP, de brancheorganisatie voor de uitgevers van huis-aan-huisbladen, heeft inmiddels ook gecommuniceerd dat ze het niet eens zijn met de huidige gang van zaken. De weekbladverspreiders en NNP willen zich gezamenlijk beraden over de toekomst van het verspreiden van huis-aan-huisbladen en reclamefolders. Het kan immers niet zo zijn dat een folderverspreider zo maar de Code VOR (de Reclame Code van de huidige brievenbussticker) aanpast zonder enig overleg met zijn collega verspreiders en stakeholders.

Eerst in gesprek
Het voorstel dat er nu ligt is gedaan door MailDB, een brancheverening die geen branche vertegenwoordigd, maar slechts één verspreider, namelijk Spotta. De Weekbladverspreiders doen de oproep aan Spotta om de lancering van InMijnBus.nl stop te zetten en eerst in gesprek te gaan over de verschillende mogelijkheden en de operationele problemen die er ontstaan bij het invoeren van dit digitale systeem. Er moet goed onderzocht worden wat de gevolgen zijn voor de bezorger en de huis-aan-huisbladen, voordat een eventueel digitaal systeem ingevoerd kan worden.