Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Huis-aan-huisbladen zijn ongekend populair, maar stijgende kosten zorgen voor problemen

Algemeen

Stijgende kosten en teruglopende advertenties brengen de huis-aan-huisbladen in de problemen. De bladen vallen - mits de juiste sticker op de brievenbus - al decennia onverstoorbaar en geheel gratis op de mat. Precies deze laagdrempeligheid zorgt ervoor dat de bladen mensen bereiken die door andere media ‘lastig te vinden’ zijn, maar dat staat nu onder druk. 

Bewoners die geïnteresseerd zijn in lokale journalistiek lezen of volgen het vaakst huis-aan-huisbladen, gevolgd door regionale dagbladen en regionale omroepen, valt te lezen in een onderzoek dat het Commissariaat voor de Media vorige maand publiceerde.

Maar de bladen staan onder druk, ziet ook Enter Media, uitgever van onder andere WeesperNieuws, NaarderNieuws en Nieuwsblad voor Huizen. Zo zijn de (druk)kosten met wel 40 procent gestegen en dat is een flinke uitdaging.

“Eerst hadden we natuurlijk corona, en nu de stijgende kosten. Huis-aan-huisbladen halen hun inkomen uit advertenties van bijvoorbeeld de detailhandel. Ook zij hebben last van hogere kosten, waardoor ze mogelijk besparen op advertenties”, legt de directeur van Enter Media, Jolanda de Rijk de situatie uit. 

Klik hier voor het volledige artikel op NH Nieuws

!