Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Nederlanders besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan media

Algemeen

Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3:21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar tv, films en series (2:16 uur), gevolgd door online media (0:35 uur), iets lezen of doorbladeren (0:23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0:07 uur). 

Gedurende de hele dag spelen media een belangrijke rol, met een piek tussen 18:00 en 24:00 uur. Dan gebruiken bijna acht op de tien Nederlanders een vorm van media. Dat blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek waarin onderzoeksbureau MarketResponse, in opdracht van DPG Media, de gemiddelde dag van een Nederlander in kaart brengt.

Hoe later, hoe intensiever het mediagebruik
De gemiddelde Nederlander is de hele dag met media in de weer. ‘s Ochtends na het opstaan gebruikt bijna vier op de tien Nederlanders media. Ze checken onder andere hun social media of lezen het nieuws. Hoe later het wordt, hoe vaker en intensiever ze media gebruiken.

Ook het mediumtype verandert aan het eind van de dag: overdag zijn Nederlanders vooral online actief, ‘s avonds kijken ze voornamelijk tv. Series zijn dan het populairst, gevolgd door nieuws en actualiteiten en tenslotte entertainment. Tijdens het tv kijken is ongeveer een op de tien Nederlanders ondertussen nog online actief.

Klik hier voor het volledige artikel op Inct