• Margret Ticheler en Annelot Brunink.
• Margret Ticheler en Annelot Brunink. Foto:

Annelot Brunink volgt Margret Ticheler op: ‘Ik vind het belangrijk dat De Toren een winkelfunctie heeft’

Algemeen

Met een oplage van 56.000 exemplaren is De Toren en De Toren een niet meer weg te denken krantentitel in Overijssel. De thuisbasis is een laagdrempelig kantoor in hartje Hardenberg. Opvallend: de krant wordt uitgegeven door Coöperatieve Vereniging De Toren, die wordt geleid door een bestuur dat de grote lijnen uitzet maar zich niet bemoeit met de inhoud. Een interview met kantoormanager Annelot Brunink en haar voorgangster Margret Ticheler.

WDVZZMD. Zeven hoofdletters sieren het kantoor van De Toren. Ook in de krant en online duiken ze op en wie een beetje nadenkt, ontdekt snel dat het de eerste letters van de zeven weekdagen zijn. Dat de W van woensdag vooraan staat is logisch, lacht Annelot (25), sinds juli kantoormanager van De Toren. ‘Ooit is bedacht dat de nieuwe week in Hardenberg op woensdag begint. Op die dag verschijnt immers een nieuwe editie van De Toren en legt ons team de basis voor alweer een nieuwe editie. Leuk hè!’

‘Het ritme van de krant bepaalt de week in Hardenberg’, vult Margret (65) aan. Vorig jaar nam ze afscheid als kantoormanager, een functie die ze 25 jaar lang bekleedde. ‘Het is goed dat er een jonge opvolger klaarstaat die het stokje overneemt’, vindt ze. ‘Ik ben inmiddels verhuisd naar Vriezenveen en ontvang wekelijks De Toren van Twenterand.’ Lachend: ‘Gelukkig zijn de collega’s zo aardig om ook De Toren elke week op te sturen, zodat ik het nieuws uit Hardenberg en omgeving niet hoef te missen.’

LEDENSTRUCTUUR
De Toren verscheen vroeger uitsluitend in Hardenberg, maar sloeg onder leiding van Margret de vleugels uit naar plaatsen als Ommen, Dedemsvaart en Coevorden én omliggende kernen. ‘Vroeger gaven we alleen De Toren uit. Toen de mogelijkheid zich voordeed om ook in de gemeente Twenterand een krant uit te geven, is De Toren van Twenterand ontstaan’, weet Annelot. ‘Die krant heeft een oplage van 15.000 exemplaren.’

Ondernemend Hardenberg - lees: de winkeliersvereniging - stond ruim 65 jaar geleden aan de wieg van De Toren en nog steeds bestaat het bestuur van de gelijknamige coöperatieve vereniging uitsluitend uit ondernemers. ‘Adverteren in De Toren was ooit voorbehouden aan ondernemers die lid waren’, vertelt Margret. 

‘Onze ledenstructuur is bijzonder’, vult Annelot aan. ‘Uitsluitend bedrijven die zich bevinden in de postcodegebieden 7771, 7772 en 7773 mogen zich aansluiten en profiteren van voordelen, zoals inspraak tijdens de algemene ledenvergadering, korting op advertenties en adverteren op de voorpagina.’

NIET SPECTACULAIR
De Toren is door de jaren uitgegroeid tot een lokale krant die volgens Margret en Annelot midden in de samenleving staat. ‘Terugkijkend denk ik dat De Toren de voorbije decennia niet spectaculair veranderd is’, stelt Margret. ‘De krant was, is én blijft geworteld in de samenleving. Dat zie je bijvoorbeeld door de vele familieberichten. Soms tien pagina’s per week.’

Een team van acht medewerkers geeft met een groep freelancers elke week vorm aan beide edities; de redactiekolommen staan onder het motto ‘Totaal regionaal’ open voor alle actuele onderwerpen die in de regio spelen, ook op politiek terrein. ‘Onze redactie telt drie redactiemedewerkers die de gemeente en alle politieke partijen op de voet volgen en weten wat er in de samenleving speelt’, aldus Annelot.

KRACHTIG MERK
Naast een krant is De Toren ook een vehikel dat bijdraagt aan de samenleving. Dat maakt het tot een zeer krachtig merk. ‘De Toren is overal zichtbaar en verenigingen kunnen altijd bij ons aankloppen voor publiciteit of sponsoring’, stelt Margret. Een goed voorbeeld? ‘De jaarlijkse taptoe, die Torentaptoe heet. Van onze medewerkers verwachten we ook een actieve houding. Het wordt gewaardeerd als ook zij meedoen in de gemeenschap.’

‘We voelen ons zeer betrokken’, gaat Annelot verder. ‘We staan open voor sponsoring, steunen goede doelen en zijn actief binnen ondernemersnetwerken in alle kernen. Als vereniging willen we onze omzet goed besteden. Een voorbeeld is de wijze waarop tijdens de coronacrisis de actie Hart voor de Zorg werd opgetuigd. Met allerlei initiatieven hebben we zorgwensen vervuld, zoals de plaatsing van een picknickbankje of een etentje voor zorgpersoneel.’

Het kantoor staat op een centrale plek in Hardenberg, midden in het winkelgebied. ‘Ik vind het belangrijk dat De Toren een winkelfunctie heeft’, stelt Annelot. ‘We zijn makkelijk bereikbaar en ontvangen persberichten, advertenties en rouwberichten ook aan de balie, zelfs als het geschreven briefjes zijn. Zo staan we in direct contact met onze lezers en onze adverteerders.’

INSPIRATIEBRON
Ruim tien jaar geleden trad Margret met De Toren toe tot de NNP. ‘Nog steeds vind ik dat de beste beslissing van de laatste jaren’, blikt ze terug. ‘De NNP is een perfect klankbord en ik bewonder de openheid van de leden. Ik denk niet dat er veel verenigingen zijn waar leden onderling zo transparant zijn en altijd de bereidheid tonen om elkaar te inspireren en te helpen.’

Margret werd lid nadat ze een NNP-regiobijeenkomst had bijgewoond in Heerenveen, waar voetbaltrainer Foppe de Haan een inspirerend betoog hield. ‘Sindsdien heb ik weinig bijeenkomsten gemist en was de NNP-dag natuurlijk verplichte kost. Altijd een schot in de roos! Onderschat de kracht van de NNP niet. Kijk maar eens naar de stimuleringsmaatregel die in coronatijd is opgetuigd. Dat kon omdat er een kei van een bestuur zit dat in staat is bij de minister aan te kloppen. Als kleine uitgever lukt je dat nooit.’

Voor Margrets opvolger Annelot is de NNP een inspiratiebron. ‘In mijn agenda is altijd ruimte voor de NNP-dag omdat ik steevast met een A4tje vol nieuwe ideeën thuiskom. Een dag later zie ik het allemaal voor me: bijlagen en magazines, online acties en flyers, te veel om op te noemen.’

Annelot Brunink
Annelot studeerde small business & retail management in Leeuwarden en voltooide haar opleiding met een afstudeeronderzoek op het hoofdkantoor van HEMA. Als ondernemersdochter met een passie voor business-to-business keerde ze in na haar studie terug naar haar wortels in Hardenberg. Daar solliciteerde ze in 2021 op een tijdelijke baan als junior accountmanager bij De Toren. ‘Een krant die ik heel goed ken. Ik houd van uitdagingen en kon snel doorgroeien naar de functie van accountmanager. Ik heb richting het bestuur nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik ambitieus ben en ooit leiding wil geven. Toen Margret haar pensioen aankondigde, werd ik gevraagd haar op te volgen. Hoe eervol is dat voor een 25-jarige!’ 
Nu de overdracht een feit is, legt Annelot haar eigen accenten. ‘Ik wil ruimte geven aan vernieuwing, nadenken over een nieuwe lay-out en een versterking van onze website en sociale media. Vooral online willen we meer omzet genereren. Ook onze bijlagen over bijvoorbeeld wonen worden steeds meer kleurrijke bijlagen die in het hart van de krant verschijnen en opvallen door een afwijkend lettertype en extra kleurgebruik.’
Margret is trots op haar opvolger, die ze omschrijft als een leuke, pittige meid. ‘Het is goed dat er een frisse wind waait. En dat zaken veranderen en soms andere keuzes worden gemaakt, is niet meer dan logisch.’