Maria en Wildo Wijnands van Media Totaal Noord poseren met hond Nero, volgens Maria ‘een vaste waarde’ binnen het team.
Maria en Wildo Wijnands van Media Totaal Noord poseren met hond Nero, volgens Maria ‘een vaste waarde’ binnen het team. Foto: Erik Veenstra

Maria Wijnand-Hovingh (Media Totaal Noord): ‘Onze kranten vertellen altijd het lokale verhaal’

Algemeen

‘De tijd van de bokkenblaadjes hebben we ver achter ons gelaten.’ Maria Wijnands-Hovingh (39) vertelt gedreven over de huis-aan-huiskranten die ze met echtgenoot Wildo (38) uitgeeft in noordelijk Drenthe, delen van Groningen en een snippertje Friesland. Samen leiden ze vanuit Roden Media Totaal Noord, een uitgeverij en reclamestudio waar een fulltime redactie, een professionele fotograaf, een verkoopteam, vormgevers én een legertje freelancers met hart en ziel aan De Krant, De Streekkrant en De Krant van Tynaarlo werken.

Het zijn lijvige kranten die Media Totaal Noord wekelijks in Best van de drukpers laat rollen. Uitgaven met 48 of 52 pagina’s zijn zelfs in de zomermaanden geen uitzondering. En als het einde van het jaar nadert, kruipt de teller regelmatig richting 96 pagina’s. ‘Daarmee zitten we aan ons maximum’, lacht Maria. ‘Rond de feestdagen in december komt het voor dat de krant helemaal vol zit en er niets meer bij kan. Meer dan 96 pagina’s kunnen we niet laten drukken.’

Maria benadrukt dat de drie titels lokaal nieuws ademen. ‘Sterker nog, breder georiënteerde onderwerpen wijzen we resoluut af. Onze kranten vertellen altijd het lokale verhaal, landelijke of regionale ontwikkelingen kleuren we lokaal in, of het nu gaat om de stikstofcrisis of woningbouw in kleine kernen. Het kleine nieuws verliezen we niet uit het oog hoor. Onze redacteuren schrijven ook over gouden bruiloften. We hebben slechts één graadmeter: een verhaal moet kwaliteit hebben.’

Een pannetje eten
Maria’s ouders Henk en Janet stonden een kleine twee decennia geleden aan de wieg van Media Totaal Noord. ‘Mijn opa had daarvoor ook al een uitgeverij en reclamestudio die uiteindelijk is overgenomen door grotere partijen. Mijn ouders gingen aanvankelijk mee in dit proces, maar kozen later voor het zelfstandig ondernemerschap. Ze richtten een eigen uitgeverij op, met een eigen titel: De Krant. Vijf jaar daarna zag ook De Streekkrant het levenslicht.’

De Krant van Tynaarlo is jonger en komt voort uit De Vriezer Post, die meer dan vijftig jaar geleden werd opgericht. ‘De titel Achtdorpennieuws is met de gemeentelijke herindeling gestopt, maar leeft als bijlage wel voor in De Krant’, legt Maria uit. Met oplagen van respectievelijk 39.000, 34.000 en 20.000 exemplaren bestrijken De Krant, De Streekkrant en De Krant van Tynaarlo noordelijk Drenthe en delen van Groningen en Friesland.

Dat Maria leiding zou gaan geven aan Media Totaal Noord was vroeger geen uitgemaakte zaak. ‘Ik studeerde makelaardij en zag mezelf niet zo snel werken bij mijn ouders. Ik was er wel vaak te vinden hoor. Ze werkten keihard en als het even kon, was het fijn om te assisteren. Ik bracht ze soms een pannetje eten, deed baliewerk en kroop op jonge leeftijd achter de tekstverwerker.’

Nadat ze Wildo had ontmoet, ontstond de wens om een bedrijf te starten; in 2014 namen ze samen Media Totaal Noord over. Samen voeren ze de regie, maar steken ze ook de handen uit de mouwen om hun medewerkers op alle fronten te ondersteunen.

Blik verbreden
Begin dit jaar besloten Maria en Wildo aansluiting te zoeken bij de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). ‘Eerlijk is eerlijk, bestuurslid Johan van der Kolk heeft ons uitgenodigd om eens kennis te maken met de vereniging’, zegt Maria. ‘Snel bleek dat de NNP bij ons past. Omdat we de uitgeverij met z’n tweeën leiden, is het onmogelijk om altijd zelf het wiel uit te vinden. We zijn er van overtuigd dat de NNP ons gaat inspireren en onze blik zal verruimen.’

Daar komt bij de NNP in Maria’s ogen de nek heeft uitgestoken in de lastige coronaperiode. ‘De stimuleringsregeling die op initiatief van de NNP is opgetuigd is enorm belangrijk geweest voor de lokale nieuwsvoorziening. Daarnaast vinden we binnen de vereniging steun in de strijd tegen de subsidies die veel lokale en regionale omroepen krijgen. Uitgevers van lokale kranten bieden veel meer kwaliteit, maar moeten vooral zelf de broek ophouden.’

Omarmen
Het team van Media Totaal Noord telt momenteel vijftien vaste medewerkers. ‘De kracht van de NNP schuilt ook in het feit dat we onze medewerkers via de vereniging cursussen, workshops en kennissessies kunnen aanbieden’, stelt Maria. ‘We namen al deel aan een sessie over ChatGPT en salesmedewerkers doen mee aan een bijeenkomst van de NNP-commissie Sales & Marketing. Als kleine uitgeverij kunnen we ons een dergelijk cursusaanbod niet veroorloven. Daarom omarmen we de NNP en gaan we er iets moois van maken.’