Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Hoe tieners media gebruiken

Algemeen

De tien- tot en met negentienjarigen, ofwel de digital natives, zijn professionals in mediagebruik. De tieners kennen en gebruiken alle kanalen, ook print.

Volgens het media-gebruiksonderzoek van het Duitse BRAVO van de Bauer Media Group, onder tieners in Duitsland, kan je spreken over een 360 graden mediagebruik. Alle mediakanalen hebben een rol, van print, tv, radio tot en met uiteraard digitale content.

Het dit jaar gepubliceerde YIP-onderzoek 2018 (YIP staat voor Youth Insight Panel) is uitgevoerd onder 863 jongens en meisjes van tien tot negentien jaar. De grote meerderheid, meer dan tachtig procent, gebruikt internet, sociale media en tv. Naar de radio luistert twee derde (meisjes 68 en jongens 65 procent).

Printmedia
Ook printmedia vervullen onder de tieners nog een wezenlijke rol: meer dan twee derde van de meisjes leest tijdschriften (72 procent) en boeken (67 procent). Bij jongens is dat respectievelijk 60 en 48 procent. Dagbladen spelen voor een vierde van de meisjes en een derde van de jongens nog een rol.

Het mediagebruik van generatie Z omvat alle analoge en digitale mediakanalen. Elk kanaal heeft een eigen functie. Nieuws wordt door driekwart van de meisjes (70 procent) en twee derde van de jongens via tv vernomen, gevolgd door radio, internet en dagbladen.

Lees verder op Graficus: www.graficus.nl/nieuws/20913-hoe-tieners-media-gebruiken.html