Waarom media journalisten niet moeten afrekenen op hun populariteit op Twitter

Populariteit op sociale media wordt steeds belangrijker voor journalisten. Dit komt mede doordat hun werkgevers graag zien dat ze op Twitter in de smaak vallen bij de doelgroep. Alleen zitten daar nogal wat haken en ogen aan.

Tv-recensent Angela de Jong vertelde onlangs in een interview met de Volkskrant over haar pasverworven bekendheid dat het haar hoofdredacteur bij het AD was die haar stimuleerde om BN'er te worden. Nadat ze in 2017 De Slimste Mens had gewonnen, opperde Hans Nijenhuis dat De Jong vaker zou aanschuiven bij tv-shows, zodat haar populariteit zou afstralen op de krant. En zo geschiedde.

Afgerekend op populariteit
Als we de paper What Determines a Journalist's Popularity on Twitter? van mediawetenschapper Felix Simon (en eerder onderzoek) mogen geloven, gebeurt het vaker dat journalisten gestimuleerd worden om een mediapersoonlijkheid te worden. Journalisten worden niet alleen aangemoedigd om zich daartoe op sociale media te ontwikkelen, ze worden ook (stiekem) door hun werkgevers op hun populariteit afgerekend.

Om journalisten te helpen een bekende Twitteraar te worden, hebben sommige media richtlijnen opgesteld. Journalisten dienen bijvoorbeeld voornamelijk verhalen van hun eigen organisatie te plaatsen, of ze mogen zich niet mengen in discussies die het imago van hun merk kunnen schaden. Het probleem van zulke voorschriften, stelt Simon, is dat ze journalisten beperken in wat ze wel en niet kunnen plaatsen op Twitter en dat ze bovendien helemaal geen garantie zijn voor succes.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/journalisten-populariteit-twitter/

reageer als eerste
Meer berichten