
Als nieuwssites gesponsorde artikelen publiceren, kunnen ze er het best gedetailleerde uitleg bij zetten
Gesponsorde berichten verschijnen steeds vaker op nieuwssites. Maar hoe zorg je ervoor dat je het vertrouwen van lezers niet beschaamt en dat het ze duidelijk is dat het gaat om berichten van adverteerders? Door labels te gebruiken die zo gedetailleerd mogelijk zijn, zo blijkt uit een onderzoek van Simone Krouwer.
In de Nederlandse en Belgische reclamewetgeving is vastgelegd dat consumenten reclame altijd als zodanig moeten kunnen herkennen. Voor grote online banners of reclamespots is dit geen enkel probleem, maar hoe zit het met de advertenties die eenzelfde format aannemen als redactionele media-inhoud: zogenoemde native advertising?
Native advertenties (of branded content of sponsored content) op nieuwswebsites staan qua uiterlijk en inhoud haaks op deze wetgeving, aangezien deze advertenties juist het format van een redactioneel artikel op de nieuwswebsite aannemen. Zo'n redactioneel format biedt adverteerders de kans om meer informatie en waarde aan lezers te bieden, wat een groot voordeel is. Maar soms lijken de advertenties zo sterk op het redactionele nieuws, dat lezers het verschil niet meer zien.
Lees verder op De Nieuwe Reporter: www.denieuwereporter.nl/2018/08/als-nieuwssites-gesponsorde-artikelen-publiceren-kunnen-ze-er-het-best-gedetailleerde-uitleg-bij-zetten/
-
Ollongren: Geen wet voor Facebook in strijd tegen nepnieuws
22 uur geleden
-
Print is helemaal terug, en dat komt vooral door jongeren
1 dag geleden
-
Inzendtermijn voor nieuwe beurs van Fonds BJP geopend
1 dag geleden
-
8 dagen geleden
-
NK wielrennen voor journalisten dit jaar in Boxmeer
8 dagen geleden
-
Europa wil kwaliteitsjournalistiek steunen met wetgeving en belastingvoordelen
14 feb, 14:15
-
Akkoord over tekst nieuwe Europese auteurswet mét filters en linkbelasting
14 feb, 10:04
-
Persvrijheid staat in Europa onder zware druk
13 feb, 09:01
-
De mediawereld verandert sneller dan je kunt beschrijven; Mark Deuze en Mirjam Prenger doen een poging
11 feb, 14:06
-
De online lessen van… Stephanie Nijssen en Rens van Stralen (RTV Noord)
8 feb, 19:32
-
7 feb, 13:41
-
Groot vertrouwen in Nederlandse nieuwsmedia
7 feb, 12:38
-
Vergeet pageviews: richt je op routine en abonnementen
7 feb, 12:33
-
Centraal inkoopplatform Buy-media.nl stopt
6 feb, 09:57
-
NDP Nieuwsmedia vindt btw-stuk Follow The Money ‘tendentieus’
31 jan, 15:18
-
ANP en De Persgroep weer in gesprek met NVF
31 jan, 15:18
-
Nieuwsmedia profiteren van toename online devices
29 jan, 13:53
-
Meld je aan voor hét journalistieke innovatieprogramma van Nederland!
28 jan, 10:12
-
Social media onderzoek 2019: Instagram groeit, Facebook wordt minder populair
28 jan, 10:01
-
YouTube past algoritme aan om misleidende video’s te weren
28 jan, 09:59
-
Nationaal Social Media Onderzoek 2019: Steeds minder Nederlandse Facebook-gebruikers
26 jan, 09:55
-
25 jan, 15:21
-
onderzoek De staat van social in 2019
25 jan, 15:07
-
Zwart beeld om fotografenactie te steunen wordt veel gedeeld
25 jan, 14:56
Nieuwsoverzicht
-
Ollongren: Geen wet voor Facebook in strijd tegen nepnieuws
22 uur geleden
-
Print is helemaal terug, en dat komt vooral door jongeren
1 dag geleden
-
Inzendtermijn voor nieuwe beurs van Fonds BJP geopend
1 dag geleden
-
Basistraining ‘video met de smartphone’ i.s.m. Pelpina Trip, donderdag 16 mei
8 dagen geleden
-
NK wielrennen voor journalisten dit jaar in Boxmeer
8 dagen geleden