Foto: Stockfoto 123RF

Als nieuwssites gesponsorde artikelen publiceren, kunnen ze er het best gedetailleerde uitleg bij zetten

Gesponsorde berichten verschijnen steeds vaker op nieuwssites. Maar hoe zorg je ervoor dat je het vertrouwen van lezers niet beschaamt en dat het ze duidelijk is dat het gaat om berichten van adverteerders? Door labels te gebruiken die zo gedetailleerd mogelijk zijn, zo blijkt uit een onderzoek van Simone Krouwer.

In de Nederlandse en Belgische reclamewetgeving is vastgelegd dat consumenten reclame altijd als zodanig moeten kunnen herkennen. Voor grote online banners of reclamespots is dit geen enkel probleem, maar hoe zit het met de advertenties die eenzelfde format aannemen als redactionele media-inhoud: zogenoemde native advertising?

Native advertenties (of branded content of sponsored content) op nieuwswebsites staan qua uiterlijk en inhoud haaks op deze wetgeving, aangezien deze advertenties juist het format van een redactioneel artikel op de nieuwswebsite aannemen. Zo'n redactioneel format biedt adverteerders de kans om meer informatie en waarde aan lezers te bieden, wat een groot voordeel is. Maar soms lijken de advertenties zo sterk op het redactionele nieuws, dat lezers het verschil niet meer zien.

Lees verder op De Nieuwe Reporter: www.denieuwereporter.nl/2018/08/als-nieuwssites-gesponsorde-artikelen-publiceren-kunnen-ze-er-het-best-gedetailleerde-uitleg-bij-zetten/

Meer berichten