Foto: Stockfoto 123RF

Zo gebruiken Amerikanen anno 2018 nieuws via sociale media

Hoewel veel Amerikanen bezorgd zijn over de nauwkeurigheid van nieuws op sociale media, blijven de meesten nieuws consumeren via die platforms. Dat blijkt uit jaarlijkse cijfers van het Pew Research Center over het gebruik van nieuws op sociale media.

Ongeveer twee op de drie Amerikaanse volwassenen (68 procent) krijgen op zijn minst af en toe nieuws mee op sociale mediam blijkt uit nieuw onderzoek van het gerenommeerde Pew Research Center. Dat is ongeveer hetzelfde aandeel als in 2017. Wel zijn veel van deze nieuwsconsumenten sceptisch over de informatie die ze op sociale media zien: een meerderheid van 57 procent verwacht dat het nieuws dat ze op sociale media zien, grotendeels onnauwkeurig is.

Gekeken naar het aantal consumenten, lijkt de impact van nieuws op sociale media beperkt. Slechts 36 procent van de mensen die nieuws op sociale media tot zich nemen, zegt dat het hen heeft geholpen om de actualiteit beter te begrijpen. Bijna de helft (48 procent) zegt dat het weinig invloed heeft op hun begrip, en 15 procent geeft aan dat het nieuws op sociale media hen juist meer in verwarring brengt.

Gebruiksgemak boven inhoud
Gevraagd naar wat ze leuk vinden aan nieuws op sociale media, noemen meer Amerikanen gebruiksgemak dan inhoud. 'Gemak' is veruit het meest genoemde voordeel (21 procent), terwijl 8 procent zegt dat ze het meest genieten van de interacties met anderen.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/amerikanen-sociale-media/

reageer als eerste
Meer berichten