Foto: Yvonne van Stiphout
NNP-verenigingsnieuws

Uitkijkpost Media, al 85 jaar een oersterk merk

Uitkijkpost Media uit het Noord-Hollandse Heiloo tikt in de herfst van 2019 de 85 jaar aan. Directeur Janneke Mars over de actuele situatie: "Wij blijven een sterk merk waar je je hele leven mee te maken hebt."

Het bedrijf heeft een rijke historie en de gebroeders Eriks startten 85 jaar geleden een drukkerij in een zelfgebouwde schuur achter het ouderlijk huis. In de schuur was plaats voor een pers, letterkasten, een perforeermachine en andere benodigdheden. Binnen enkele jaren verhuisde het bedrijf naar een werkplaats waar een grote pers kon worden geplaatst. Het Advertentie- en Nieuwsblad voor Heiloo werd hier gedrukt.

Noodlot
Janneke Mars: "Het bedrijf was voortvarend, maar werd helaas door het noodlot getroffen. De beide drukkers kwamen jong om het leven. De echtgenote van de oudste broer, in verwachting van haar eerste kind, moest een nieuwe draai aan haar leven geven. Een werkloze drukker, Gerrit Keppel, bood zich aan en stelde orde op zaken. Door zijn inbreng begonnen de zaken zich flink uit te breiden. In de oorlogsjaren werd er gevaarlijk werk verricht: er werd meegewerkt aan een verzetskrant, onder leiding van directeur Keppel. De Paroolgroep zorgde voor nieuws en kopij. Na de oorlog stonden grote orders te wachten, onder meer het drukken van de uitnodigingen voor de dodenherdenking op de Dam en het drukken van de toto-formulieren."

Gerard Reve
De krant kreeg de naam Uitkijkpost, bedacht door de mensen van de Paroolgroep. In Uitkijkpost debuteerde in 1945 ook de schrijver 'K. van het Reven' (Gerard Reve), die in totaal zes artikelen publiceerde in de krant. Janneke: "Tot op de dag van vandaag is Uitkijkpost een krant die door de advertentieomzet wekelijks gratis huis-aan-huis wordt verspreid. In de loop der jaren is het bedrijf altijd binnen de familie gebleven."

De Uitgeester
Een jaar of 10 geleden werd er een krant met een lange historie aan de activiteiten van Uitkijkpost Media toegevoegd: De Uitgeester, die als abonneekrant verscheen. Echter niet lang daarna bleek dat de omschakeling van abonneekrant naar gratis huis-aan-huiskrant een onvermijdelijke stap was. Deze krant beleeft dit jaar zijn 121e jaargang. Janneke: "De historie van de twee kranten maakt het bedrijf echter niet grauw en grijs; de onderneming gaat op volle kracht vooruit. Met vier nieuwswebsites heeft het huidige Uitkijkpost Media een oersterk merk in handen. De adverteerders en het lezerspubliek weten de weg naar ons nog altijd te vinden. Je hele leven heb je te maken met onze uitingen in print en online. Het merk straalt vertrouwen uit, inmiddels versterkt door de kracht van het internet. Op internet kun je snel nieuws verslaan in woord en beeld, in de krant zien we de verdieping van de artikelen terug."

Team
Het team van Uitkijkpost Media telt in totaal zo'n 20 medewerkers. Hiertoe behoren vaste krachten, zzp'ers en vrijwilligers. Marcel Keet is de commerciële man met een uitgebreid netwerk van contacten. "Naast de dagelijkse workflow houdt hij zich voornamelijk bezig met de grote klanten, prospects en nieuwe producten. Voor en met de klanten wordt er, naast de normale krant, van gedachten gewisseld over de specifieke wensen. Met name de krant-in-krant is een schot in de roos, waarbij het sinds 2017 mogelijk is om een katern in te schieten in de krant op de persen van Rodi. In 2018 zijn er al twaalf van deze producties gemaakt, die zo hebben bijgedragen aan een mooie stijging van de omzet."

Samenwerking
Uitkijkpost Media is nog altijd volop een familiebedrijf. Jannekes broer Rob Mars is ook al vele jaren betrokken bij de onderneming, met name op het gebied van financiën en administratie. Nauwe samenwerking is er al jaren met Rodi Media, waar de krant waterloos gedrukt wordt en ook gezamenlijk de regionale adverteerder bediend wordt.

Sinds 2018 is er ook een commerciële samenwerking met Kennemerland Pers. Janneke: "Deze combinatie van de juiste mensen op de juiste plek en meegaan met de tijd zet de mooie toon voor de ambitieuze toekomst van Uitkijkpost Media, met alle vertrouwen in print en online."

Meer berichten