Foto: Stockfoto 123RF

Kritiek vanuit lokale omroepen op steunfonds lokale media: geld komt verkeerd terecht

Minister Slobs steunfonds voor lokale media, 10,9 miljoen euro groot, bestond voor 7,5 miljoen uit publiek geld dat al eerder was geoormerkt voor lokale omroepen. Die kregen vervolgens 2,4 miljoen euro uit het steunfonds. De overige 6,9 miljoen uit de eerste ronde ging naar commerciële bedrijven: uitgevers van gratis huis-aan-huisbladen. De tweede ronde van 1,6 miljoen gaat geheel aan de lokale omroepen voorbij. Lokale omroepen hebben kritiek op de verdeling. 'Ik vind dit wel een beetje een Booking[punt]commetje', aldus Marc Visch van de NLPO.

Zo kreeg DPG Media, de marktleider in betaalde én gratis kranten in Nederland, 1,8 miljoen euro voor zijn 65 resterende huis-aan-huistitels, na een ingrijpende sanering eind vorig jaar. BDUmedia, de nummer drie in de markt na DPG en NDC, ontving volgens directeur Heiko Imelman zo’n 330.000 euro steun voor zijn 31 titels met een totale oplage van 550.000 stuks.

Dat blijkt uit een reportage van Ramaersreport.

Het steunfonds wordt beheerd en verdeeld door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ). Directeur René van Zanten vindt het logisch dat het meeste geld naar de huis-aan-huis-uitgevers is gegaan. ‘Zij moeten kranten drukken en distribueren. Dat brengt hoge kosten met zich mee, die lokale omroepen niet hoeven te maken.’ Dinsdag 26 mei heeft minister Slob een wetgevend overleg met de commissie OCW van de Tweede Kamer over het al jaren slepende ‘Dossier Regionale en streekomroepen’.

Klik hier om verder te lezen op Villamedia

Meer berichten