Afbeelding
Foto: Rick den Besten

A.M. Banda prijs 2022 voor Uitgeverij de Bode met hun Jaarboek

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

De A.M. Banda prijs 2022 is op de NNP-dag in Zeist gewonnen door Uitgeverij de Bode met hun Jaarboek.

Uit het juryrapport:

‘Wat een slim commercieel concept! En daar gaat het wel om bij de Bandaprijs. Een prachtig uitgevoerd jaaroverzicht. Door de kosten te laten dekken door advertorials van adverteerders die in dat jaar iets bijzonder hebben meegemaakt is de opbrengst van de verkoop van de boeken rechtstreeks bij het bedrijfsresultaat te schrijven. Wij verwachten dat veel mensen lokaal zo’n jaarboek wel zouden willen verzamelen over de gebeurtenissen in hun gemeente. Dit geeft het product een kans op lange continuïteit met vele jaren te gaan. Slim hergebruik van artikelen, inzetten van luwe periodes, efficiënte samenstelling en mooie kwaliteit uitvoering. Een terechte genomineerde voor de Bandaprijs 2022.’

In totaal zijn er door zes verschillende uitgeverijen 10 inzendingen ingestuurd voor de A.M. Bandaprijs 2022.

De inzendingen zijn door de jury beoordeeld op de volgende criteria.

Originaliteit, continuïteit, commercieel resultaat, het gebruik van meerdere media en de kwaliteit van de presentatie. De jury is positief verrast door met name een tomeloze creativiteit en is verheugd te zien dat de meeste inzendingen multimediaal zijn. Uiteindelijk is de jury tot de volgende drie nominaties gekomen.

Naast Uitgeverij de Bode waren dat:

Texelse Courant met hun bijlage Gezond en fit. Uit het juryrapport:

‘Mooi hoe de nieuwe salespersoon de uitgever heeft meegekregen om deze innovatie door te voeren. En met veel succes: Nu al zijn meerdere edities verkocht. Hetgeen de special een hoge mate van continuïteit mee geeft. Een belangrijk thema: ‘Gezond en fit’. En een slimme commerciële insteek, goede inzet vanuit de redactie. Een mooi voorbeeld van samenwerking tussen beide disciplines. Ook goed gebruik van multimedia en daarmee meer bereik voor de content. Erg mooie inzending. Zeker een nominatie waard.’

En BDU met Baan Dichtbij. Uit het juryrapport:

‘Werkgelegenheid is een hot issue. En wat fijn dat er dan via de lokale bladen aandacht aan werk ‘dichtbij’ wordt besteed. Vooral het samenbrengen van de lokale werkgever die zich op deze wijze als onderdeel van de lokale samenleving kan presenteren is een aspect dat met deze acties kan worden versterkt en dat kan wel eens heel effectief zijn. De jury is benieuwd ook naar resultaten. Mooie uitvoering en heel goed gebruik van meerdere platforms. Prachtig

voorbeeld van slim en commercieel goed gebruik van de lokale media. Interessant voor werkgevers, werknemers (trots op het eigen bedrijf) en werkzoekenden. Ook voor de ‘argeloze lezer’ interessant om te zien hoe florerend de economische omgeving is. Een multi doelgroep. Dus zeker nominatie waard.’

De jury bestond uit Monique Hendriks en Jean van Dijk.