Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Adverteren in print wordt na ruim tien jaar weer populair

Algemeen

Adverteren in print is volgens Amerikaans onderzoek aan een sterke opmars bezig. Een stijging met ruim tien procent ligt nog dit jaar in het verschiet. Reden: consumenten krijgen een steeds grotere hekel aan online reclame-uitingen en beoordelen reclame op papier als betrouwbaarder. NDP Nieuwsmedia ziet ook een lichte stijging maar durft nog niet te spreken van een trend.

Volgens Harvard Business Review is in Amerika de al ruim een decennium durende terugloop van adverteren in traditionele media gestuit, zoals in kranten, tijdschriften en in mindere mate ook tv. Vooral bedrijven die zich op consumenten richten keren weer terug naar print. Zij verwachten hier het komende jaar ruim tien procent meer aan advertentiegeld te zullen besteden.

‘Het is te vroeg om ook in Nederland al van een trend te spreken’, stelt researchmanager Erik Grimm van NDP Nieuwsmedia desgevraagd. ‘Daarvoor is de tijdlijn te kort. Maar we zagen in 2021 wel een opleving van printadvertenties, al had dit deels te maken met het inzakken van de advertentiemarkt in corona-jaar 2020. Hoopgevend is dat we in het kwartaal van 2022 opnieuw een lichte stijging zien van bestedingen in de printmarkt.’ 

Klik hier voor het volledige artikel op Villamedia