nieuws, news, smartphone
nieuws, news, smartphone Foto: Stockfoto 123RF

Zijn jongeren bereid om te betalen voor het nieuws?

Algemeen

Het huidige medialandschap biedt jonge mediaconsumenten veel meer keuzes dan, zeg 20 jaar geleden. De vraag of jonge mediaconsumenten bereid zijn om voor nieuws te betalen, is dus een relevante. Uit een nieuw Amerikaans onderzoek van The American Press Institute blijkt dat dit wel het geval is. Goed nieuws dus voor een duurzaamheid toekomst van het (nieuws)abonnement.

De nieuwe generatie nieuwsconsumenten waar het rapport naar heeft gekeken, bestaat uit millennials (25 tot 40 jaar) en generatie Z (16 tot 24 jaar). Het rapport ‘Funding News’ onderzocht deze doelgroepen, hun nieuwsconsumptie en hun bereidheid om te betalen voor nieuws. Er deden bijna 6000 mensen mee aan het onderzoek.

60% van jonge Amerikaanse mediaconsumenten betaalt of doneert aan mediamerken
Uit het onderzoek blijkt dat 60% van jonge Amerikaanse mediaconsumenten op de een of andere manier betalen voor de toegang tot nieuws. Deze financiële bijdrage varieert van (digitale) abonnementen, betalen voor premium content tot donaties. Hoe ouder de doelgroep, hoe groter de bereidheid is om voor nieuwscontent te betalen. In de jongste groep, generatie Z (16 tot 24 jaar), betaalt 51%. Bij jongere millennials (25 tot 31 jaar) is dat 63%. En bij oudere millennials (32 tot 40 jaar) is dat zelfs 67%

Klik hier voor het volledige bericht op Bladendokter