• Jeroen van de Sande.
• Jeroen van de Sande. Foto:

Jeroen van de Sande: ‘Ook jongere lezers weten ons te vinden. Mooi!’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Mediahuis Meierijstad aan de Heuvel in het dorpshart van Sint-Oedenrode is de journalistieke thuisbasis van Jeroen van de Sande (41). De eigenaar van DeMooiKrant bv is mede-uitgever van drie lokale huis-aan-huiskranten: DeMooiRooiKrant, DeMooiBoxtelKrant en DeMooiSchijndelKrant. Naast kranten worden in Mediahuis Meierijstad ook andere journalistieke producties vervaardigd, waaronder magazines, websites en podcasts. ‘Ik maak graag opnieuw kennis met de NNP.’

‘Ik bewaar goede herinneringen aan de NNP’, steekt Jeroen van wal. Met voorganger Bas van Turnhout, die twee decennia geleden aan de wieg stond van een reeks succesvolle Mooi-nieuwswebsites, bezocht hij regelmatig NNP-dagen, workshops en regionale ontmoetingsdagen, onder meer bij de brouwerij van Hertog Jan in Arcen. ‘In augustus was het precies dertien jaar geleden dat we onze eerste krant lanceerden: DeMooiRooiKrant.’

Drugsoverlast
De NNP raakte wat uit beeld. ‘In coronatijd ontdekte ik dat de NNP écht het verschil maakt en zich enorm inzette voor het voortbestaan van lokale uitgevers. Toen ik later NNP-bestuurslid Frank van der Sman tegenkwam, heb ik me meteen aangemeld. De komende tijd ga ik herontdekken wat de vereniging te bieden heeft. De samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek spreekt me aan, vooral omdat er ook aandacht is voor lokale onderwijsjournalistiek.’

Juist die wint terrein op de burelen van de DeMooiRooiKrant, geeft de in Nijnsel geboren en getogen Jeroen aan. ‘Ik vind het belangrijk dat we als lokale krant serieuze onderwerpen grondig uitzoeken. Ik ben trots op de serie over drugsgebruik en drugsoverlast in Sint-Oedenrode waarin we spraken met een voormalig drugsverslaafde, een zorgmedewerker én een dealer die de schaduwzijden van het drugsmilieu belicht.’

‘Binnenkort buigt de redactie zich over arbeidsmigratie en de gevolgen voor de plaatselijke woningmarkt’, gaat Jeroen verder. ‘In Meierijstad (sinds 2017 een fusiegemeente die bestaat uit Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode – red.) zien we dat koophuizen voor woekerprijzen worden verkocht aan kapitaalkrachtige expats die in Brainport Eindhoven werken. Het gevolg: inwoners maken geen kans op de woningmarkt. We onderzoeken hoe groot het probleem is en welke oplossingen bestaan.’

Leden werven
Jeroen ging na een journalistieke vooropleiding niet meteen aan de slag met lokaal nieuws. Hij schreef voetbalverslagen voor Brabants Dagblad en werkte bij Camping Sport De Wit, een bekende megastore met outdoor- en sportartikelen in Schijndel.

‘Op een gegeven moment begon het weer te kriebelen’, blikt hij terug. ‘Toen Bas van Turnhout met DeMooiRooi-website begon, heb ik gesolliciteerd en ben ik aangenomen. Nu ben ik eigenaar en werk ik voor onze titels nauw samen met drie mede-uitgevers: Telstar Mediagroep, Talvi Mediacentrum en Boxtel Mediacentrum.’

In de coronacrisis ontwikkelde Jeroen voor DeMooiRooiKrant een ledenmodel dat snel vruchten afwierp. ‘Uit pure nood geboren’, blikt hij terug. ‘Het zogeheten pluslidmaatschap was in eerste instantie keihard nodig om in crisistijd extra inkomsten te genereren. Met succes, binnen twee weken stond de teller op vierhonderd leden die allemaal bereid waren 26 euro te betalen. Inmiddels hebben we bijna duizend plusleden.’

Extraatjes
En die leden kunnen rekenen op extraatjes, zoals kortingsacties en prijsvragen. Tweemaal per jaar verschijnt voor plusleden bovendien De Bron Magazine, een tijdschrift met interviews, human interestverhalen en reportages. De Bron is ook de naam van de podcast die het team van De MooiRooiKrant maandelijks opneemt. ‘Het leuke van de podcast is dat we nationaal en soms zelfs internationaal bekende (oud)inwoners voor de microfoon hebben.’

Tatoeage
Wie denkt dat bij DeMooiRooiKrant altijd aan serieuze producties gewerkt wordt, heeft het mis. Met enige regelmaat bedenkt Jeroen met zijn team koddige acties waarover soms wekenlang gesproken wordt. ‘Met een knipoog naar Miljoenenjacht organiseerden we Meloenenjacht waarbij het gewicht van een immense meloen geraden moest worden’, grinnikt hij. ‘We verlootten ook ooit een MooiRooi-tatoeage; uit de elf liefhebbers trokken we één gelukkige die ons logo nu op de arm draagt.’

Een andere actie met een knipoog die voor veel reuring zorgde, was de verkiezing van de beste schoonspringer van Sint-Oedenrode. ‘Ook gingen we à la Kamp Van Koningsbrugge met lezers de militaire stormbaan op om de fitste dorpeling aan te wijzen. Het leverde mooie reportages, foto’s én een spetterende aftermovie op. Bijvangst: jongere lezers weten ons ook goed te vinden. Mooi!’