• Tim Klein Haneveld.
• Tim Klein Haneveld. Foto: Onno Feringa

Tim Klein Haneveld van Pinch: ‘App heeft meerwaarde voor lokale nieuwsmedia’

Algemeen

Appbouwer Pinch heeft zich in 2022 als vriend aangesloten bij de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). De maker van apps voor bijvoorbeeld De Telegraaf en NRC en ondernemingen als Albert Heijn, Parkmobile en Qmusic wil volgens directeur Tim Klein Haneveld (46) graag bijdragen aan een vergroting van het (digitale) bereik van lokale nieuwsmedia. ‘Onze whitelabel-app voor het Nederland Dagblad kan door alle uitgevers op het Pubble-platform relatief eenvoudig ingezet worden.’

Recent onderzoek laat zien dat nieuwsapps momenteel de belangrijkste nieuwsbronnen zijn, meer nog dan tv, radio, sociale media en de krant. Pinch presenteerde in september de cijfers van de Nationale Nieuwsapp Monitor. Bij die gelegenheid werd ook bekend gemaakt dat regionale nieuwsapps niet onderdoen voor landelijke. ‘Tel daarbij de onderzoeksresultaten op die het Commissariaat voor de Media in dezelfde periode publiceerde en je beseft dat lokale nieuwsmedia ertoe doen’, zegt Tim.

Hij vervolgt: ‘De behoefte aan betrouwbaar lokaal nieuws is groter dan ooit. De stormachtige groei van het appgebruik laat zien dat je als uitgever, ook van een lokaal nieuwsmedium, in een grote behoefte kunt voorzien. De vele duizenden downloads bij landelijke kranten tonen bovendien aan dat er een behoorlijk abonneepotentieel is. Het is wel belangrijk dat je journalistieke kwaliteit biedt. Hoe mooi de app ook is, de content zorgt ervoor dat een hechte band met de lezer ontstaat of verder versterkt wordt.’

EXPERTISE
Waar de meeste landelijke nieuwsmedia al jaren vertrouwd zijn met een eigen app, staan lokale nieuwsmedia in Tims ogen aan de vooravond van eenzelfde beweging. ‘De expertise die we als Pinch hebben opgebouwd met uitgevers van landelijke kranten, gebruiken we voor het bouwen van lokale nieuwsapps. De onlangs gelanceerde app van het Nederlands Dagblad, dat gemaakt wordt met Pubble, bevat alle ingrediënten die ook toepasbaar zijn voor andere gebruikers van dit platform.’

Dit maakt dat een Pinch-app niet telkens opnieuw bedacht en ontwikkeld hoeft te worden en de drempel om zelf een app te hebben laag is. ‘De whitelabel-app bestaat eigenlijk uit twee versies’, legt Tim uit. ‘In de ene versie kiest de uitgever voor één app per titel. De andere versie omschrijven we als een soort kiosk: verschillende edities van een krantentitel worden in een en dezelfde app gepresenteerd. Het is aan de lezer om de eigen regio te kiezen.’

De appbouwers van Pinch kunnen in een tijdsbestek van drie tot vier weken een nieuwe app opleveren. ‘Het eindproduct ligt in wezen al op de plank. Een uitgever start met het aanleveren van een logo, het eigen lettertype, de vertrouwde huiskleuren en content die we via Pubble kunnen gebruiken om de app te vullen. Na een testfase kan de app gelanceerd worden en is deze te verkrijgen in de Apple- en de Google Play-store.’

KRITISCH EN ONAFHANKELIJK
Tim vertelt dat hij groot is geworden in een krantenbedrijf. ‘Ik ben opgegroeid in Culemborg, waar ik de Culemborgse Courant en De Zakengids (uitgaven van NNP-lid Het Kontakt Mediapartners – red.) las’, vertelt de directeur van Pinch. ‘Ik heb zo’n twaalf jaar bij TMG (nu Mediahuis Nederland – red.) gewerkt waar ook huis-aan-huiskrant De Echo werd uitgegeven. Journalistiek is een belangrijk onderdeel van onze samenleving, ook op lokale schaal. Het is belangrijk dat lokale media kritisch en onafhankelijk berichten over het nieuws, in de krant maar ook steeds meer in een app.’

Pinch werd in 2011 opgericht en telt momenteel zo’n veertig medewerkers die werken in Amsterdam en Málaga, waar eerder dit jaar een tweede vestiging is geopend. ‘De arbeidsmarkt is krap, zeker in ons werkveld’, vertelt Tim. ‘In Málaga en Córdoba vind je twee vooraanstaande universiteiten die veel talent voortbrengen waarop we graag een beroep doen. Een voordeel is dat de Nederlandse Pinchers zo nu en dan ook naar Spanje kunnen afreizen en in een zonnig klimaat apps kunnen bouwen.’

WWW.PINCH.NL