Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Onderzoek: Instagram en Facebook nog altijd populairst

Algemeen

Onderzoeksbureau Soda voert in opdracht van social bureau A Bigger Circle jaarlijks de Soda Social Media Monitor 2024 uit. Een onderzoek naar de status quo van het socialmediagebruik in Nederland.

Het onderzoek richt zich op de verschillen in gebruik tussen generaties, maar onderzoekt ook een aantal relevante thema’s. Dit jaar verschaft het onderzoek meer inzicht in de houding van consumenten ten aanzien van social advertising, zoekgedrag en artificial intelligence.

Peter Evers, Managing Partner A Bigger Circle licht toe: ‘We zien bij alle generaties dat Meta de touwtjes nog stevig in handen heeft. Onder de 45 jaar is Instagram veruit het populairste platform en daarboven is Facebook de nummer 1.

Daarnaast blijft Snapchat het ook goed doen. Door een toename van het algehele gebruik van social media zie je een patroon waarin jongeren steeds makkelijker steeds meer apps naast elkaar gebruiken. Het is daardoor lastig om Gen Z met één aanpak te bereiken en dat zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Op basis van specifieke doelgroepeigenschappen kunnen minder dominante platforms als TikTok en Snapchat veel waarde toevoegen aan de impact van campagnes.’ 

Klik hier voor het volledige artikel op Marketing Tribune