• Frank van der Sman.
• Frank van der Sman. Foto: @TelstarMediagroep

Nieuws NNP-bestuurslid Frank van der Sman: ‘Lokale nieuwsmedia naar hoger niveau tillen’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

‘Het bestuur van de NNP zit barstensvol kennis. Ik vind het eervol een steentje bij te mogen dragen.’ Commercieel directeur Frank van der Sman (40) van de Telstar Mediagroep in Pijnacker geniet van de vergaderingen en bijeenkomsten die hij als kersvers bestuurslid van de Nederlandse Nieuwsblad Pers bijwoont.

De lat ligt hoog bij de NNP, ook als het aankomt om het organiseren van de jaarlijkse hoogtijdag voor de lokale journalistiek op een aansprekende locatie. Het mee organiseren van dit soort evenementen behoort tot Franks portefeuille, die verder vooral ‘algemene’ zaken omvat. ‘Ik praat graag mee over alles wat binnen lokale nieuwsmedia belangrijk of actueel is’, licht Frank toe. ‘Ik vertrouw erop dat ik vanuit mijn achtergrond nieuwe inzichten toevoeg.’

WARME EN LEUKE CLUB
Frank vertelt dat voorzitter Roy Keller hem meermaals polste om toe te treden tot het NNP-bestuur. ‘Ik heb bedenktijd gevraagd en was tweemaal toehoorder alvorens ik volmondig ja zei’, blikt hij terug. ‘Een bestuurslid moet zich volledig kunnen inzetten. Na een paar maanden besef ik dat ik me binnen de NNP ook ontwikkel. Ik heb een enorme drive om lokale nieuwsmedia naar een hoger plan te tillen en deze vereniging is daarvoor een prima platform.’

De NNP omschrijft Frank als een warme en leuke club. ‘Wat mij opvalt is dat de NNP zware dossiers professioneel oppakt. Denk aan de coronasteunregeling met het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en de strijd tegen de ja/ja-sticker. Veel uitgevers hebben daar veel waardering voor en sluiten zich aan.’

Dat lokale nieuwsmedia het grootste bereik hebben, zoals het Commissariaat voor de Media recent aantoonde, is een opsteker. Frank, fier: ‘Bij de presentatie regende het felicitaties aan ons adres.’

DOORGROEIEN
Binnen het managementteam van de Telstar Mediagroep is Frank onder meer verantwoordelijk voor vijf mediacentra: Telstar (Pijnacker), Groot Hellevoet (Hellevoetsluis), Talvi (Uden), DAS (Deurne) en Arena (Schaijk). ‘In de praktijk betekent dit dat ik structureel op elke locatie kom en belangrijke zaken agendeer en bespreek. Daarnaast ben ik de direct leidinggevende van alle commerciële en redactiecollega’s bij Telstar, Groot Hellevoet en DAS. Alle kantoren hebben een grote eigen verantwoordelijkheid, veel kwaliteit en leuke collega’s. Dat werkt ontzettend fijn.’

Pakweg twintig jaar geleden klopte Frank als stagiair aan de voordeur van Telstar, de zelfstandige huis-aan-huiskrant die destijds in zijn woonplaats Pijnacker verscheen. ‘Daarna werd het telefonisch verkopen van advertenties een bijbaantje. Later werd ik fulltime media-adviseur en was ik verantwoordelijk voor De Eendracht in Nootdorp.’ Voordat hij toetrad tot het management van de Telstar Mediagroep, was Frank media-adviseur bij nieuw verworven titels in Leidschendam en Voorburg. ‘Ik ben blij met alle doorgroeimogelijkheden die de uitgeverrij me heeft geboden.’

INNOVATIE
Als commercieel directeur maakt Frank zich sterk voor een nog groter bereik van alle titels van de Telstar Mediagroep, ook online. ‘Ik houd van innovatie die bijdraagt aan een nog grotere leesdichtheid. Ons nieuwste instrument is een nieuwsapp die we samen met de appbouwers van Pinch voor alle titels ontwikkelen.’