• Ying Mellema en Marianne Bouwman.
• Ying Mellema en Marianne Bouwman.

Ying Mellema en Marianne Bouwman (GrootMedia): ‘Bladen moeten onderbuikgevoel van onze lezers raken’

Algemeen

Ondernemen met impact. Dat is de missie van Ying Mellema en Marianne Bouwman van GrootMedia. Vanuit hun redactiekantoor aan de Zwarteweg in Sneek geven ze met een team van tien vaste medewerkers en ruim twintig freelancers vier huis-aan-huismaandbladen uit: GrootSneek, GrootHeerenveen, GrootdeFryskeMarren en GrootBolsward-IJsselmeerkust. Online worden de ruim 200.000 inwoners van de gemeenten Súdwest-Fryslân, Heerenveen en De Fryske Marren dagelijks van lokaal nieuws voorzien. ‘We hebben oog voor het positieve in de samenleving.’

Begin november 2023 sneden Ying (56) en Marianne (54) op de redactievloer een grote taart aan. Niet alleen vierden ze de lancering van de nieuwe bedrijfsnaam GrootMedia, ook stonden ze met alle medewerkers stil bij het tienjarig bestaan van GrootSneek. Op LinkedIn werd het tweede lustrum van hun eerste maandblad uitbundig belicht. 

Ook de naamswijziging werd verklaard: ‘Het merk ‘Groot’ wordt zichtbaar omarmd door de inwoners van de regio, waardoor deze naamswijziging voor ons een logische keuze is. Ondanks dat we talloze bladen en magazines maken, blijft ‘Groot’ hét merk waar lezers, kijkers, adverteerders en partners ons van kennen.’

ONDERSCHEIDEND
Ying en Marianne vertellen in de schaduw van de Sneeker waterpoort over hun aanpak. ‘Het is nooit onze ambitie geweest om weekbladen te maken’, vertelt Marianne, die in 2013 bij haar echtgenoot in de zaak stapte.

‘Ik ben sinds het begin van de jaren negentig een enthousiaste bladenmaker’, zegt Ying. Hij lanceerde Terschelling Magazine en stond aan de wieg van SWF Sport, een sportmagazine in Súdwest-Fryslân. Marianne: ‘Ruim tien jaar geleden hebben we ons bedrijf doorgelicht en is duidelijk geworden waarmee we écht onderscheidend kunnen zijn.’

Na de komst van GrootSneek volgden GrootHeerenveen, GrootdeFryskeMarren en GrootBolsward-IJsselmeerkust. Succesvolle maandbladen met oplages die tot bijna 30.000 die huis aan huis verspreid worden. 

‘De kracht van onze maandbladen is dat ze inspelen op de behoefte van de inwoners en aan de hand van achtergrondverhalen laten zien wat er in de regio speelt’, legt Marianne uit. De insteek is altijd positief: ‘We willen laten zien dat in alle dorpskernen mooie dingen gebeuren. Met belevingsverhalen willen we het onderbuikgevoel van onze lezers raken.’

INCLUSIEF
Met succes. Na elke uitgave regent het kaartjes, bloemen en soms zelfs taart op de redactievloer. ‘Lezers en adverteerders hebben veel waardering voor onze positieve aanpak’, stelt Ying. Hij onderstreept dat in elke uitgave oog is voor inwoners van alle kernen.

‘We hebben een checklist die ons vertelt hoe vaak we over een stad of dorp schrijven. Dankzij die lijst zorgen we er ook voor dat we zo inclusief mogelijk zijn en alle doelgroepen geportretteerd worden.’ Een goed voorbeeld is het portret van PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop, geboren in Ethiopië maar een Fries in hart en nieren.

Marianne vult aan dat de lezers van de vier Groot-titels zich moeten kunnen identificeren met de inhoud. ‘Het is altijd leuk als je in ons maandblad iemand ontmoet die je kent. De insteek daarbij is dat iedereen een mooi verhaal te vertellen heeft. We besteden veel aandacht aan onze verhalen die altijd paginagroot zijn en soms zelfs een spread. Ons coververhaal telt drie tot vier pagina’s. Fotografie krijgt ruim baan, het is belangrijk om ook met beelden een mooi verhaal te vertellen.’ 

Om de hele regio te kunnen bestrijken, werkt het team van Ying en Marianne in elke dorpskern nauw samen met ambassadeurs, die de ogen en de oren van de redactie zijn. ‘Daarnaast onderhouden we intensieve contacten met wijkmakelaars en dorpscoördinatoren van gemeenten, die vaak midden in de samenleving staan en leuke tips hebben.’

DE 4 MIJL VAN SNEEK
Waar de vier maandbladen zich richten op achtergrondverhalen en doorgaans lange tijd op tafel liggen, presenteren de websites en socialemediakanalen van GrootMedia de actualiteit en het dagelijks nieuws. ‘We vinden het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot dat nieuws’, stelt Ying. ‘Onze nieuwssites generen veel bezoekers en ik denk dat dit te maken heeft met het enthousiasme van onze webredacteuren’, gaat Marianne verder.

Bijzonder is dat GrootMedia meer doet. ‘We vinden het belangrijk een bijdrage te leveren aan de lokale samenleving’, stelt Marianne. Dat vertaalt zich in de organisatie van een reeks evenementen, waarvan hardloopwedstrijd De 4 Mijl van Sneek de bekendste is. Daarnaast tekenen Ying en Marianne met hun team onder meer voor modeweek Mooi Sneek, organiseren ze een banen- en werkcongres en zetten ze tijdens een muziekgala amateurmusici in de schijnwerpers. 

LOGISCHE STAP
GrootMedia sloot zich tijdens de coronacrisis aan bij de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). ‘Eerlijk is eerlijk, tot die tijd had ik de NNP niet echt in het vizier’, bekent Ying. ‘Via mijn netwerk kreeg ik signalen dat het juist de NNP was die gedurende de pandemie opkwam voor de belangen van lokale nieuwsmedia. Alle lof voor de steunmaatregel die in het leven is geroepen. Lid worden van de NNP was een logische stap.’

Inmiddels volgen Ying en Marianne de NNP op de voet. Hun media-adviseurs hebben al eens meegedaan aan een verkooptraining en zelf namen de eigenaren van GrootMedia deel aan de krantendag. ‘We hopen bij de NNP inspiratie te vinden én andere uitgevers met ons verhaal te kunnen inspireren. Misschien zijn we als uitgevers van maandbladen een vreemde eend in de bijt, maar we vertellen graag hoe wij het aanpakken. Interesse? Klop gerust aan in Sneek!’